Jeg er træt af at høre, at journalistikken er i krise

MediaWatch ferietjek. Danske avisers opgør med det vanvittige nyheder-er-gratis-på-nettet-princip får sit eget kapitel i historiebøgerne, spår chefredaktør Jens Grund, Berlingske.

Hvem: Chefredaktør Jens Grund, Berlingske

Hvor hen: USA, en forrygende biltur i en lejet, 5,8 liters Chevy sammen med min hustru og vores tre børn på 16, 20 og 23 år. Vi kørte fra New York til Cape Cod, Boston, White Mountains, Green Mountains, Itchaca, Niagara Falls, Amish-land i Lancaster County, Gettysburg og landede i Washington. Turen blev afsluttet med en skøn middag på tagterrassen hos Kristian Mouritzen, Berlingskes USA-korrespondent, og hans hustru Vivian - med soldnedgangs-udsigt over hele Washington.

Hvor lang: Tre uger - alle i USA. Jeg er vild med amerikanernes uimodståelige imødekommenhed.

Sommer er ikke sommer for mig uden

…det daglige bad i Furesøen efter fyraften og en ferierejse til udlandet sammen med min hustru og tre børn.

Inden ferien nåede jeg ikke

…at glæde mig til ferien. Jeg - og sikkert de fleste andre mennesker - har altid så travlt op til ferien, at jeg glemmer at glæde mig til den. Også i år var det sådan, at jeg først i flyet over Atlanten fik set nærmere på ruten og de hoteller, som vi skulle bo på undervejs. Min hustru er langt bedre til at få fuldt udbytte af en ferie, fordi hun ikke bare nyder de tre uger, men under planlægningen opbygger forventningens glæde et helt år i forvejen.

 Hvis 1. halvår i mediebranchen var en bil

...var det en solid Ford Mondeo med ny katalysator. Jeg er så træt af at høre om, at journalistikken er i krise, og at alt var bedre i gamle dage. Sandheden er, at journalistikken aldrig har været bedre. Vi har masser af talent og laver masser af gode historier, men vores hidtidige forretningsmodeller er udfordrede, og derfor taler jeg om en Ford Mondeo med ny katalysator. For kendetegnede for foråret har netop været en stribe danske avisers arbejde med at indføre betaling for digitale nyheder - og gøre op med et vanvittigt nyheder-er-gratis-på-nettet-princip. Den transformationproces, som mediebranchen er i gang med, er fantastisk spændende, udfordrende og vil få sit eget kapitel i historiebøgerne. Og det ser ud til, at den kan lykkes - i hvert fald for alle avisers moder, New York Times. Som chef er det et privilegium at være med at skabe sådanne forandringer - også selv om det vil blive et langt, sejt træk.

Sidst jeg måtte arbejde i ferien

…var i år. Jeg arbejder altid i et vist omfang i ferien - for jeg gider ikke komme hjem til 1.000 ulæste mails. Jeg skriver ganske vist i autosvaret, at jeg ikke træffes, men sandheden er, at jeg hver dag under ferien gennemgår mine mails og reagerer på de akutte. Det ligger dybt i mig, at god ledelse også er tilgængelighed - selv på en ferie. Kolleger og medarbejdere skal kunne forvente at få en hurtig reaktion, hvis de står med et problem. Og så har jeg altid dagens Berlingske med på min Ipad - rigtige aviser skal læses på tablet.

Den vildeste medienyhed er stadig

…salget af Washington Post og Boston Globe til pengemænd. Mens nogle er bekymrede for avisernes publicistiske fremtid, synes jeg i stedet, at man skal glæde sig over, at visionære og pengestærke erhvervsfolk ser en fremtid for aviserne - og garanteret er kloge nok til at regne ud, at den bedste garanti for en fremtid er, at journalistikken og de publicistiske idealer står stærkere end nogensinde i nyheds-forureningen.

Når det gælder nyheder i ferien, gør jeg et stor nummer ud af

…at være opdateret. Det er en arbejdsskade. Jeg kan ikke holde ud at gå glip af nyheder. I mange, mange år har jeg haft sms-nyhedsalert på min mobil. Den kunne jeg ikke drømme om at slå fra under ferien, heller ikke selv om det i år betød, at jeg på grund af tidsforskellen til  Danmark vågnede og måtte tjekke min mobil flere gange om natten.

Efter ferien er min første prioritet på jobbet

…at huske mit login. 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også