Egmont og Aller lukker konkurrerende sladderblade i Norge

To norske lavpris-sladderblade med de enslydende navne C! og D! lukker med få måneders mellemrum. Dermed ender krigen om markedet for billigt kendisstof uden en vinder.
af CHRISTIAN GRUNERT PEDERSEN

En ti år lang krig mellem Egmont og Aller i Norge er slut.

I 2003 lancerede de to udgivere med en dags mellemrum hver deres norske glamour- og kendisblad, henholdsvis under navnet C! og D! De to blade skulle være billige alternativer til kendte titler som Her og Nu og Se og Hør, men C! udkom i for sidste gang i marts, og den sidste D!-udgivelse er nu sendt i trykken.

”D! har det seneste år klaret sig relativt godt hos læserne med en lille oplagsfremgang i 2012, men det er småt med pladsen på markedet for kvindeblade i Norge, og en nedadgående oplagstrend de seneste fem år, samt udfordringer på annoncesiden, gør derfor, at ledelsen i Aller Media nu har besluttet at lukke bladet ned,” siger den norske forlagsredaktør i Aller Media,  Ellen Arnstad, til norske Kampanje.

Begge udgivelser fik en god start efter lanceringen i 2003, og i en kort periode øgede de deres oplag med tocifrede procenter. Aller Medias D! toppede i 2006 med et gennemsnitsoplag på 43.041 per udgave. Egmonts  C! havde sit bedste år i 2007 med et oplag på 37.004.

Siden raslede oplaget til ca. 15.000, og D! nåede bunden i 2011 med 11.325.

Ellen Arnstad kalder det tilfældigt, at udgivelserne lukker med få måneds mellemrum. D! bliver i stedet en del af Seoghør.no, siger hun.

Administrerende direktør i norske  Egmont Hjemmet Mortensen Olav T. Sandnes siger, at C! lever videre som mærkevare i andre, og ifølge direktøren, indtil videre ukendte sammenhænge.

Omlægningen vil ikke medføre fyringer, siger Sandnes til det norske site.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også