Egmont og Aller lukker konkurrerende sladderblade i Norge
En ti år lang krig mellem Egmont og Aller i Norge er slut.
I 2003 lancerede de to udgivere med en dags mellemrum hver deres norske glamour- og kendisblad, henholdsvis under navnet C! og D! De to blade skulle være billige alternativer til kendte titler som Her og Nu og Se og Hør, men C! udkom i for sidste gang i marts, og den sidste D!-udgivelse er nu sendt i trykken.
”D! har det seneste år klaret sig relativt godt hos læserne med en lille oplagsfremgang i 2012, men det er småt med pladsen på markedet for kvindeblade i Norge, og en nedadgående oplagstrend de seneste fem år, samt udfordringer på annoncesiden, gør derfor, at ledelsen i Aller Media nu har besluttet at lukke bladet ned,” siger den norske forlagsredaktør i Aller Media, Ellen Arnstad, til norske Kampanje.
Begge udgivelser fik en god start efter lanceringen i 2003, og i en kort periode øgede de deres oplag med tocifrede procenter. Aller Medias D! toppede i 2006 med et gennemsnitsoplag på 43.041 per udgave. Egmonts C! havde sit bedste år i 2007 med et oplag på 37.004.
Siden raslede oplaget til ca. 15.000, og D! nåede bunden i 2011 med 11.325.
Ellen Arnstad kalder det tilfældigt, at udgivelserne lukker med få måneds mellemrum. D! bliver i stedet en del af Seoghør.no, siger hun.
Administrerende direktør i norske Egmont Hjemmet Mortensen Olav T. Sandnes siger, at C! lever videre som mærkevare i andre, og ifølge direktøren, indtil videre ukendte sammenhænge.
Omlægningen vil ikke medføre fyringer, siger Sandnes til det norske site.
Relaterede artikler
Aller udskyder paywalls
For abonnenter