Briefing: Ugen i mediebranchen

Grønne tal fra nichemedier, afslag til Radio 24syv og en ny fase under opsejling på tv-markedet har alle spillet ind i denne uge i mediebranchen. Få et overblik med denne korte uges briefing.
Foto: PR/Sjællandske Medier
Foto: PR/Sjællandske Medier

Vinden har lagt sig, og det samme har påske-ugens familiære ro over meget af Danmark. Hjulene på den danske mediebus har dog holdt sig igang, og du kan sikre dig, at du ikke har misset noget med denne uges overblik.

Vi lægger fra land med Sjællandske Medier, hvis adm. direktør mandag satte ord på mediehusets 2021, som endte med en rekordhøj omsætning på 531 mio. kr., og samtidig løftede sløret for strategien og opgaverne i indeværende år.

Stigende priser på papir, energi og udfordringer med rekruttering er det, ”der driller os allermest”, lød det bl.a. fra Jens Nicolaisen. Indeværende år vil byde på en videreudvikling af det digitale - men ikke på bekostning af print, tilføjede han.

Gang i nichemedierne

Fra et regnskab med solide tal rykker vi til to andre med overskud på bundlinjen.

Den finansfokuserede nichemedie Euroinvestor fandt et nyt vækstgear i 2021 og vil nu fortsætte i det højere tempo. Det skal bl.a. ske ved at appellere til et bredere læsersegment og udvidelse af den redaktionelle bemanding efter tilsagn om mediestøtte, fortalte chefredaktør Simon Richard Nielsen tirsdag.

It-mediet Computerworld landede sidste år et rekordresultat på knap otte mio. kr. før skat og en omsætningsvækst på 27 pct., som ifølge direktør John Ole Kristensen skyldes digitalisering af to områder. Væksten bliver mere moderat i 2022, lød forventningen.

Luft i TV 2-budgettet og ny streamingfase

Snart rammer annoncefinansierede Pluto TV det danske marked, mens flere tjenester barsler med billigere abonnementer med reklamer. Nye tal fra Wilke præsenteret på dette års Copenhagen FutureTV-konference peger på, at danske forbrugere vil gøre brug af de nye muligheder, og at det i stigende grad er dér, vækstpotentialet ligger.

Forliget i det 15 år lange søgsmål anlagt af TV3- og Viaplay-ejeren, Nent, som kostede TV 2 430 mio. kr. åbner op for, at tv-stationen nu kan kaste sig med sin fulde økonomiske vægt ind i kampen om de store tv-rettigheder, fortalte bestyrelsesformand Jimmy Maymann onsdag.

Vi runder af med den nyeste udvikling i tovtrækkeriet mellem Radio 24syv og Radio- og tv-nævnet.

Radio 24syv, det tidligere Loud, har nemlig fået afslag på sit ønske om at droppe samarbejde med spillestedet Vega samt en større ændring af sit satireprogram. Radio- og tv-nævnet begrundede afvisningen med, at det ikke giver en lige så god radio, som der blev stillet i udsigt i ansøgningen. Du kan blive klogere på afgørelsen her.

Ugens tal

34 pct. Så stor en andel af danskerne angiver over for analysefirmaet Wilke, at de har adgang til HBO Max, hvis rækkevidde dermed har taget et spring fra 24 pct. i 2021, efter streamingtjenesten blev relanceret i efteråret.

Nyt på navnefronten

Samuel Rachlin bliver sammen med Uffe Gardel vært på nyt 24syv-program om Rusland.

Lasse Ingemann Brodt har fra begyndelsen af april erstattet Kåre Stausø Wigh som øverste ansvarlig for North Media-koncernen

Læst i andre medier

Da Apple sidste år lancerede en tracking-samtykke i en opdatering af sit Ios-styresystem gav det et gys igennem den digitale markedsføringsbranche. Apples topchef Tim Cook var, formentlig derfor, inviteret som hovedtaler på en af verdens største konferencer for internetsikkerhed, hvor han gav et indblik i, hvor techgiganten står i forhold til bl.a. udformningen af en amerikansk pendant til EU’s GDPR-lov. Digiday dækkede talen og dens perspektiver.

Med ønsket om en god påske,

MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også