MediaWatch

Studerende måler mediernes humør

Tre studerende fra DTU starter netside, der overvåger og måler medier for henholdsvis positivt og negativt indhold.

Bliver du glad af at læse nyheder lige nu?

Ja, for 75 pct. af indholdet hos de største danske netmedier er i skrivende stund positivt.

Det viser et nyt humørbarometer over medieindhold på analysesiden Medieoverblik.dk, lavet af tre studerende fra DTU. Det skriver fagbladet Journalisten.

Siden måler hver 15. minut antallet af en række positive og negative ord på ni udvalgte nyhedsmedier. Ordene tæller blandt andre 'glad', 'fest' og 'grin' som positivt indhold og 'terror', 'mord' og 'drab' som negative.

Hvem tegner positivt billede under valgkamp?

Simon Benfeldt Jørgensen forklarer til Journalisten, at de studerende bag siden har planer for eksempel om at måle forskellige mediers dækning af den samme sag.

"Hvis der er breaking news, hvem forholder sig så kritisk, og hvem gør ikke? Eller når valget kommer - hvem tegner så det mest positive billede," spørger han.

Projektet er lavet i forbindelse med et kursus på DTU, der havde til formål at indsamle, analysere og visualisere data, som kan findes på internettet.

Siden indeholder foreløbig overvågning af ekstrabladet.dk, politiken.dk, information.dk, b.dk, dr.dk, tv2.dk, mx.dk, bt.dk og jp.dk.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs