En del af Watch Medier

MediaWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
07.03.2016kl. 14.12

Se DR Ramasjang på Netflix og følg Ultra på Youtube

DR's børneuniverser er stærke, men er de synlige og tilgængelige nok for Youtube-generationen? Tidl. kanalchef for DR Ramasjang stiller spørgsmålet efter sidste uge høring om public service og børn.
Foto: Henrik Vierø/DR
KIRSTINE VINDERSKOV

Kirstine Vinderskov

  • Kirstine Vinderskov er selvstændig konsulent og rådgiver om børnemedier, tidl. kanalchef for DR Ramasjang og DR Ultra
”Public service er til alle ligesom busserne”, ”det skal være godt” og ”… det er mest noget med tv”.

Sådan lyder nogle af definitionerne på, hvad public service er - i hvert fald hvis man spørger børnene.

På Kulturministerens høring om fremtidens mediebrugere og public service i sidste uge, blev det bekræftet, at børn og unge i dag bevæger sig langt mere frit i medielandskabet, end de danske public service medier er designet til.

Lad os slå fast, at DR producerer fantastisk og vigtigt indhold til børn. Rigtige nyheder, dokumentarer, tv-serier, underholdningsshows og meget andet. Det vil derfor være en mangel i den fremtidige dannelse, hvis det indhold ikke kommer ud til alle danske børn. DR's børneuniverser er stærke, men er de synlige og tilgængelige nok for børnene?

Globale fører stort

Det blev fremhævet under konferencen, at børnene sagtens kan finde DR's indhold på DR's egne platforme, men spørgsmålet er, om de gør det.

Tallene taler deres eget tydelige sprog: Ifølge en døgnrytme-analyse fra Gallup bruger danske børn i løbet af en normal dag næsten tre timer på medier, fra de vågner, til de går i seng. Men det er de globale indholdsudbydere med Youtube i spidsen, der fører stort i konkurrencen om børnenes opmærksomhed. Der er en reel fare for at public service indholdet isoleres i DR's egne lukkede reservater og ikke finder vej til størstedelen af de danske børn. Og er det så public service, hvis kun et fåtal støder på DR's indhold?

Hvad nu hvis DR indgik et samarbejde med de andre stærke distributører som f.eks. Youtube eller Netflix? Ligesom DR's flader sender et udvalg af indkøbt indhold, kunne DR's stærke public service programmer tilsvarende være tilstede hos de kommercielle distributører. Klik på DR's Ramasjang-øen på Netflix og følg Ultras programmer løbende på Youtube.

Børn i dag er vokset op med helt enorme valgmuligheder og udbud af indhold fra store globale spillere. Sandsynligheden for, at de møder public service derude forringes af DR's manglende tilgængelighed på platforme som Youtube, og af at ingen andre danske medier prioriterer at lave tv-indhold til børn.

Tag fat nu

DR er forståeligt nok sikkert nervøse for, at deres egne kanaler mister betydning, hvis de forærer public service indhold gratis væk til kommercielle aktører. Men den frygt tager ikke udgangspunkt i målgruppen og deres behov. Hvis ikke DR også stiller sit børneindhold til rådighed andre steder end hos sig selv, risikerer vi, at indholdet slet ikke når ud til børnene. DR er nemlig ikke længere nummer ét på fjernbetjeningen hos børn i Danmark - hvis de overhovedet ved, hvad en fjernbetjening er.

Det er ikke en nem opgave at forandre hele markedet. Ingen andre end DR laver dansk tv-indhold til børn. Skal DR slippe indholdet fri kræver det også en ændring i holdning hos producenterne af indholdet, der sidder på rettighederne. Det er dog nødvendigt, for børnene er jo ligeglade med, hvilke aftaler der er indgået mellem producenter og distributører. Uanset at det er svært, skal der tages fat nu, hvis public service skal bevare sin relevans.

Ikke mindst fordi børnene er fremtidens mediebrugere, og deres adfærd er en forudsigelse om, hvordan flertallet af os danskere kommer til at bruge public service medierne i fremtiden.

Relaterede artikler:

  • Foto: Philip Davali/Polfoto/Arkiv

    Haarder kalder dramachefers udtalelser om DF for dumme

  • Foto: Sebastian Buur Gundvald/Polfoto

    Piratkopiering koster dansk film millioner om året

  • Foto: Agnete Schlichtkrull, DR

    DR-general efterlyser større ambitioner på børne-tv

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Disney tygger på salg af flere film og serier til rivaler

Den iranske filminstruktør Jafar Panahi smilende i sit hjem i 2010. Dengang lige efter han var blevet løsladt efter en fængselsdom. Han regnes som en af Irans vigtigste filminstruktører og er en torn i øjet på det religiøse regime. | Foto: Stringer/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Iransk filminstruktør og vinder af Guldbjørn er løsladt i Iran

Seneste nyt

  • Disney tygger på salg af flere film og serier til rivaler – 10.02
  • Iransk filminstruktør og vinder af Guldbjørn er løsladt i Iran – 09.54
  • Microsoft: Iranere stod bag hackerangreb på Charlie Hebdo – 09.09
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 3. feb.
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 3. feb.
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 3. feb.
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 3. feb.
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 3. feb.
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 3. feb.
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 3. feb.
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 3. feb.
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 3. feb.
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 3. feb.
  • Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter – 3. feb.
  • Better Collective køber andel i betting- og mediefirma – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Life science journalist

  • SoMe Manager

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • People Manager for Upright Music

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

Se flere jobs

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Business Intelligence Specialist

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

Se flere jobs

Job

  • Life science journalist

  • SoMe Manager

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • People Manager for Upright Music

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge