MediaWatch

Piratkopiering koster dansk film millioner om året

Det koster dansk film mange millioner i tabte indtægter om året, at danskere finder film ulovligt på nettet i stedet for at gå i biografen. Producentforeningen overvejer at gå med i brevkampagne mod filmpirater.

Piratkopiering afholder hvert år 15 pct. af filmseere fra at gå en tur i biografen, fordi de kan finde filmen ulovligt på nettet. Det skriver Politiken med henvisning til en undersøgelse fra Carnegie Mellon Univeristy i USA.

Piratkopiering betyder ifølge undersøgelsen, at amerikanske film går glip af 9 mia. kr. hvert år i tabte entreindtægter. Oversat til danske forhold ville film i biograferne herhjemme indspille 180 mio. kr. mere, end tilfældet er i dag. Alene for danske films vedkommende ville beløbet være 54 mio. kr., hvis piratkopisterne så film i biografen i stedet for at finde dem ulovligt på nettet, skriver Politiken.

"Og det ville være en meget stor gevinst for dansk film at tjene de ekstra penge, for i dag giver 9 ud af 10 film underskud," siger direktør i Producentforeningen, Klaus Hansen, til Politiken.

Kampen mod filmpirater har stor betydning for økonomien i den danske filmindustri. Derfor overvejer brancheforeningen, der repræsenterer producenter af film, tv, reklamefilm og computerspil, at gå med i den verserende kampagne, hvor advokatfirmaer på vegne af det danske filmselskab Scanbox og en række udenlandske filmselskaber har sendt breve ud til flere tusinde forbrugere.

De er blevet mødt af krav om at betale 1500-2000 kr., fordi der er blevet registreret ulovlig streaming på deres ip-adresse. Ifølge Klaus Hansen overvejer Producentforeningen at gå med i kampagnen, fordi den hidtidige indsats fra Rettighedsalliancen, der er en tværfaglig interesseorganisation, som bekæmper piratkopiering gennem oplysningskampagner, ikke er tilstrækkelig til at sætte en stopper for de ulovlige pirattjenester på nettet.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Regeringen går efter kun at sælge 49 pct. af TV 2, ugebladskæmpen Aller kom med regnskab, som ikke så godt ud for den danske dels vedkommende, og DF meldte sig klar til at skrue på de ønskede DR-besparelser. Det er blevet tid til ugens tour gennem mediebranchens største begivenheder.

Facebook vil prioritere "troværdige" nyheder

Medlemsundersøgelser skal luge ud i falske nyheder og få lokale medier til at fylde mere i Facebooks feed. Samlet set skal mængden af nyheder dog fortsat reduceres med en femtedel.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere