"Vi skal sikre fair konkurrence, og at der er et godt grundlag for, at danske medier kan overleve på markedsvilkår"

Europaparlamentsvalg 2024. Niels Flemming Hansen fra Det Konservative Folkeparti mener ikke som udgangspunkt, at EU bør blande sig i landenes mediepolitik. Der er dog områder med behov for regulering.
Niels Flemming Hansen er Det Konservative Folkepartis spidskandidat ved Europaparlamentsvalget. | Foto: Claus Bjoern Larsen/Ritzau Scanpix
Niels Flemming Hansen er Det Konservative Folkepartis spidskandidat ved Europaparlamentsvalget. | Foto: Claus Bjoern Larsen/Ritzau Scanpix

- Hvad er dine overordnede mærkesager på medieområdet?

”Som udgangspunkt bør EU ikke blande sig i de enkelte landes mediepolitik. Men der er områder, hvor der er behov for regulering fra EU, fordi landende ikke kan løse problemerne enkeltvis. Det gælder fx sociale medier, hvor vi ser udfordringer med ulovligt indhold, afhængighedsskabende algoritmer, manglende gennemsigtighed og skadeligt indhold, som vi skal beskytte børn og unge fra.”

- Hvad vil du arbejde for omkring sikring af medier og forlags ophavsret ved træning af kunstig intelligens?

”Det er en svær balance. Den kunstige intelligens åbner for en verden af muligheder. Men den udfordrer også vores lovgivning, som er udformet efter en verden, hvor der ikke fandtes kunstig intelligens. Nu er vi så i gang med at opdatere vores lovgivning i EU og Danmark. For mig er det vigtigt, at vi forsøger at finde en balance, hvor vi udnytter teknologiens muligheder, men samtidigt sikre, at medier og forlag får en retfærdig andel af de økonomiske fordele.”

- Hvad mener du, der bør gøres omkring regulering af store globale tech-selskaber i forbindelse med:

… sikring af fair konkurrenceforhold på annoncemarkedet og videredistribution af publicistiske mediers indhold på digitale platforme?

”Vi skal sikre fair konkurrence, og at der er et godt grundlag for, at danske medier kan overleve på markedsvilkår. Det må ikke være sådan, at tech-giganterne bliver så store og dominerende, at de fjerner det økonomiske grundlag for drive at publicistisk virksomhed i Danmark. Vi har brug for stærke danske medier. Derfor kan mere regulering måske være en nødvendighed i forhold til fair konkurrence og videredistribution af indhold.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også