"Der er ingen tvivl om, at tech-giganternes magt og dominans på annoncemarkedet for længe har været fuldkommen ureguleret"

EP-valg 2024. Sigrid Friis fra Radikale Venstre vil ”knokle for”, at tech-koncerners ansvar for det indhold, der bliver distribueret på platformene, bliver håndhævet.
Sigrid Friis er spidskandidat for Radikale Venstre til Europaparlamentsvalget. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Sigrid Friis er spidskandidat for Radikale Venstre til Europaparlamentsvalget. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Hvad er dine overordnede mærkesager på medieområdet?

”Vi skal sikre transparente og frie medier i hele Europa. Udfordringerne er dog langt fra de samme på tværs af medlemslande, og derfor skal vores tilgang også være nuanceret. Men når fx Ungarn begrænser mediernes evne til at føre kontrol med Orbans regering, siger det sig selv, at vi må gøre noget.”

”Også hele udviklingen i AI, deepfakes og misinformation på sociale medier stiller medielandskabet i et nyt lys. Tillid til troværdig og kritisk nyhedsformidling er en hjørnesten i vores demokratiske Europa. Ligesom medier har et redaktionelt ansvar for indholdet i aviserne, så vil jeg knokle for, at vi også håndhæver tech-giganternes ansvar for det indhold, brugere møder på deres platforme.”

Hvad vil du arbejde for omkring sikring af medier og forlags ophavsret ved træning af kunstig intelligens?

”Først og fremmest glæder det mig, at EU har vedtaget den nye AI-forordning, der sætter to streger under, at platforme skal respektere EU’s ophavsretslovgivning, når AI-baserede modeller trænes. Samtidig er det afgørende, at vi stiller krav til gennemsigtighed, så vi kan gennemskue, hvad data bygger på, og så forlag kan vide sig sikre på, at deres værker ikke bliver brugt i strid med loven.”

Hvad mener du, der bør gøres omkring regulering af store globale tech-selskaber i forbindelse med:

… sikring af fair konkurrenceforhold på annoncemarkedet?

”Der er ingen tvivl om, at tech-giganternes magt og dominans på annoncemarkedet for længe har været fuldkommen ureguleret, hvilket har skabt unfair konkurrencevilkår til skade for både virksomheder, medier og os som forbrugere. Med både DSA og DMA har EU dog vist, at man er parat til at tage kampen op.” 

”Men jeg er overbevist om, at med den enorme hastighed, selskaberne udvikler sig, og så hurtigt de tilpasser sig den nye digitale virkelighed, er vi nødt til at følge trop i samme tempo, så reguleringen er tidssvarende. Men det kræver også, at vi er villige til at håndhæve den lovgivning gennem sanktioner, EU har lavet.”

... videredistribution af publicistiske mediers indhold på digitale platforme?

”Vi har i vores samfund tillid til, at det, vi ser og læser, er til at stole på. Men den tillid er under pres, fordi både indholdet og dets ophav bliver udvandet, når det videredistribueres i en lind strøm på digitale platforme. Det udfordrer vores oplysning og den demokratiske samtale, når vi ikke længere ved, hvad der er sandt og falsk, og når misinformation skaber ekkokamre og leder til polarisering i befolkningen.”

”Derfor mener jeg, at vi i vores håndtering må insistere på, at der skal gælde de samme journalistiske standarder, som er tilfældet for publicistiske medier. Vi risikerer nemlig, at publicistiske medier mister dele af deres levegrundlag. Og hvis det sker, vil platformene ikke i samme grad have verificeret indhold at træne algoritmer på, og derfor forringes kvaliteten af indholdet, vi alle sammen bruger til at danne vores holdninger.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også