Ny Superliga-produktion vil bruge AI til at forbedre stadionlyd

Der bliver sat AI-teknologi i spil, når det nye produktionsselskab Matchday Productions efter sommer skal producere Superliga-kampe.
AI-teknologi skal give bedre lyd til Superliga-kampe ifølge direktør for ny produktionsselskab. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
AI-teknologi skal give bedre lyd til Superliga-kampe ifølge direktør for ny produktionsselskab. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Når Superligaen efter sommer kører over skærmen på TV 2 og Viaplays kanaler, bliver det med et AI-mixed lydbillede, fortæller direktør Anders Antonsen for det nye produktionsselskab, der skal stå for produktionerne, til Flatpanels.

”Lydbilledet bliver forstærket med Salsa Sound, der er et AI-baseret automix system, hvilket vil øge kvaliteten af stadionlyden for seerne,” siger han til netmediet.

Salsa Sound er et britisk selskab fra Manchester, der tilbyder AI-løsninger til lydmix fra fodboldstations og bl.a. har samarbejdet med Manchester City.

Det nye selskab, der skal stå bag produktionerne af Superliga-kampene, er født ud af den seneste aftale om tv-rettigheder, der blev indgået i august sidste år. Her blev selskabet født med svenske DMC som ejer af den ene halvdel, mens Superligaen ejer den anden halvdel.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også