MediaWatch

Danske medier og Microsoft tager første skridt mod licensaftale

Organisationen DPCMO, der forhandler på vegne af danske medier om licensaftaler for brug af mediers indhold, har indgået en forståelsesaftale med Microsoft. Det er første konkrete skridt i arbejdet, som begyndte for et år siden.

Karen Rønde tiltrådte 1. juli som direktør for DPCMO, der forhandler licensaftaler med techplatforme som Google, Facebook, Apple og Microsoft på vegne af landets medier, startup-virksomheder og andre aktører med presseindhold. | Foto: PR / Netflix

Det er et langt, sejt tovtrækkeri at få forhandlet licensaftaler med de internationale platforme, som danske medier i sommeren 2021 fik retten til at slå sig sammen om og forhandle kollektive aftaler.

Nu har et allerførste spadestik endelig brudt mulden. Danske Pressepublikationers Kollektive Forvaltningsorganisation, DPCMO, har indgået en såkaldt forståelsesaftale med Microsoft, der råder over søgemaskinen Bing. Det oplyser Karen Rønde, adm. direktør for DPCMO, der er organisationen, som forhandler licensaftalerne på vegne af landets medier.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Salg af Chapter, sparerunde hos Sjællandske, nyt fra magasinbranchen samt forhandlinger i produktionsbranchen er blandt de større sager, der rullede ind i ugens løb i Mediedanmark. Få et overblik med denne uges briefing.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs