MediaWatch

Regeringen melder klar med indgreb over for sociale medier i efteråret

Selskaberne bag sociale medier som Facebook og Youtube skal fjerne ulovlige billeder og videoer inden for 24 timer. Det er blandt kravene i nyt lovforslag, som regeringen er på trapperne med, og som har været ventet i mere end et år.

Erhvervsminister Simon Kollerup (S) fortæller, at regeringen vil fremlægge nyt lovforslag med henblik på regulering af indhold på sociale medier i efteråret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Regeringen lægger nu an til at gøre ord til handlinger med udspil til regulering af techselskaber som Facebook, Google og Snapchat, som skal afkræve de sociale medieselskaber tager større ansvar på indhold på deres platforme. Det skriver DR.

"Vi har set alt for mange eksempler på unge piger eller helt almindelige borgere, som oplever, at der bliver delt ulovligt indhold omkring dem på de sociale medier, hvor der ikke er nogen, der tager ansvaret for at få det fjernet igen. Sådan skal det ikke være i Danmark. Derfor skal vi have en lov, der nu sikrer, at vi som samfund tager ansvaret, når techgiganterne ikke gør det," siger erhvervsminister Simon Kollerup (S) til DR.

Det kommende lovforslag, der bliver fremsat i efteråret, vil bl.a. indebære krav om, at sociale medieselskaber skal fjerne ulovligt indhold fra deres platforme inden for 24 timer, og hvis der er tvivl om, hvorvidt indholdet er lovligt eller ej, skal det fjernes inden for syv dage, mens det undersøges.

Regeringen har arbejdet hen mod et konkret udspil til lov på området siden begyndelsen af 2020, har MediaWatch ved flere lejligheder skrevet.

Det var bl.a. en række artikler på DR, der fik DF, SF og Radikale Venstre til at melde ud i sommeren 2020, at de vil have ændret loven, så sociale medier bliver forpligtet til at fjerne overgrebsbilleder inden for 24 timer.

Forslaget om en lovændring henter inspiration fra Tyskland, som i 2017 vedtog en lov, der muliggør bødestraffe på op til 370 mio. kr. til sociale medier, som fjerner krænkende indhold inden for 24 timer.

Regeringen vil skærpe indsats mod krænkende billeder

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs