MediaWatch

Udenrigsministeriet åbner for forslag til nyt medie til at erstatte lukket magasin

Magasinet 360° udkommer ikke længere, men Udenrigsministeriet vil med et nyt medie, der får 2 mio. kr. årligt, nå en bredere andel af befolkningen. Interesserede aktører har frem til slutningen af april til at komme med et bud.

Udviklingsminister Flemming Møller Mortensen (S). | Foto: Martin Lehmann/Ritzau Scanpix

I begyndelsen af marts kom det frem, at Udenrigsministeriet stopper udgivelsen af Magasinet 360°, der i 40 år har leveret historier om danske og globale udviklingsindsatser, og nu løfter ministeriet sløret for, hvad der skal komme efter magasinet. Det fremgår af ministeriets hjemmeside.

Udenrigsministeriet vil gerne nå en bredere andel af befolkningen, og man inviterer således alle interesserede non-profit-aktører til at komme med forslag til et medie, "der kan engagere danskerne i verdens bæredygtige udvikling".

Lukningen af Magasinet 360° og planerne om et nyt medie kommer i forlængelse af, at Udenrigsministeriet i foråret 2020 satte gang i en evaluering og omstrukturering af sin kommunikation.

"Vi skal blive bedre til at skabe engagement og nå ud til de danskere, der ikke kender til eller har erfaring med udviklingssamarbejdet. Jeg glæder mig til at se, hvad der kommer af idéer til at forme og drive et nyt, innovativt medie. Det skal gøre os klogere på og engagere os alle sammen i verdens bæredygtige udvikling og Danmarks rolle," siger udviklingsminister Flemming Møller Mortensen (S).

Interesserede aktører, der vil stå bag det nye medie, skal sende en interessetilkendegivelse senest 30. april. Det stærkeste forslag får en toårig bevilling med et årligt budget på 2 mio. kr. og mulighed for toårig forlængelse.

Mere fra MediaWatch

Lav tilslutning fra kunderne til Netflix' spilleplatform

Inden udgangen af 2022 vil Netflix have fordoblet sit udbud af mobilspil. Men på de ni måneder siden lanceringen af de første spil, har kun en lille del af abonnenterne udvidet deres Netflix-forbrug fra TV til også at gælde gaming.

Efter 18 år er det slut med NFL på Viaplay

Siden 2004 har danske fans kunnet følge amerikansk fodbold på Viaplays kanaler, men nu er det slut: Markedet har forandret sig for meget, lyder det fra Viaplay Group, der hidtil har siddet på rettighederne.

Lindhardt og Ringhof ser gevinst i forskelligheder med nykøbte Clio

Med overtagelsen af edtech-selskabet Clio har Lindhardt og Ringhof Uddannelse forstærket sin topposition på markedet for lærermidler. En ny, samlet platform vil stå klar inden for ”et års tid”, siger direktør. Konsolideringen vil også betyde afskedigelser bl.a. af Clios adm. direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs