MediaWatch

Organisationer: Coronavirus dæmper efterspørgslen hos bureauer

Coronaudbruddet presser landets bureauer på efterspørgsel og ordrebøger ifølge erhvervsorganisationerne Dansk Erhverv og Kreativitet og Kommunikation, der vil tage problemstillingen op politisk.

Foto: Lars Krabbe/ERH

Flere bureauer melder ifølge organisationerne Kreativitet og Kommunikation og Dansk Erhverv om faldende aktivitet som følge af udbruddet af covid-19. Det skriver organisationerne i en pressemeddelelse.

”Vi hører fra flere medlemmer, at der allerede nu meldes om opbremsning i efterspørgslen. Det gælder både for reklame-, kommunikations- og mediebureauerne, men i høj grad også eventbureauerne er hårdt prøvet i øjeblikket," siger direktør for Kreativitet og Kommunikation Tine Aurvig-Huggenberger, der ser en risiko på, at nedgangen kan få længerevarende konsekvenser.

"Man skal huske på, at bureauerne er en central del af værdikæderne for mange virksomheder, der lige nu mærker konsekvensen af virussen og derfor trækker i håndbremsen. Det kan på længere sigt også gå udover udbuddet af produkter og ydelser, som forventes at gå ud over investeringerne i kreative rådgivningsydelser," siger Tine Aurvig-Huggenberger.

I Dansk Erhverv, som Kreativitet og Kommunikation er en del af, vil man tage problemstillingen op i den task force, regeringen præsenterede tirsdag som en del af en række hjælpetiltag over for til erhvervslivet. I taske forcen sidder repræsentanter fra Dansk Industri, Dansk Erhverv og FH.

”Vi er i tæt dialog med Statsministeriet og regeringen om situationen, og vi arbejder benhårdt på at forebygge og afhjælpe skadevirkningerne fra coronavirussen. Flere bureauer melder om nedgang i efterspørgslen. Derfor er det positivt, at regeringen har handlet hurtigt og nedsat task forces, hvor vi sidder med. Her tager vi i samarbejde med Kreativitet & Kommunikation løbende bureauernes meldinger med til bordet," siger politisk konsulent i Dansk Erhverv, Daniel Møller Jensen i meddelelsen.

Regeringens erhvervsmæssige corona-forum skal drøfte målrettede tiltag, der kan afhjælpe bl.a. likviditetsudfordringer blandt erhvervsdrivende som følge af udbruddet af covid-19.

"Enheden behandler her og nu udfordringer i transporterhvervene, turisme og oplevelsesøkonomi. Hvis der opstår væsentlige udfordringer i flere erhverv, vil dette blive inddraget i enhedens arbejde," lyder det i opdraget.

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs