En del af Watch Medier

MediaWatchtirsdag3. oktober 2023

  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
MediaWatchtirsdag3. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
Medienyt

Danske Medier: Regeringens corona-hjælpepakke dækker ikke annoncetab

Annoncesalget hos danske medier bliver hårdt ramt, efter virksomheder sætter deres annoncering på pause som følge af udbruddet af coronavirus, lyder det fra Danske Medier. Regeringens hjælpepakke kan ikke dække tabet.
Foto: PR/Danske Medier
Foto: PR/Danske Medier
af TRINE VESTERGAARD

Salget af annoncer har afgørende økonomisk betydning for de fleste danske medier, men lige nu sætter flere virksomheder deres annoncering på pause.

Det sker som en konsekvens af udbruddet af coronavirus, og det har store konsekvenser for de danske mediehuse, lyder det fra brancheorganisationen Danske Medier i en meddelelse.

"Coronavirussen har konsekvenser for danske medier, der lige nu oplever store økonomiske tab som følge af et støt faldende annoncesalg. Så selvom vi hilser regeringens hjælpepakke velkommen, må vi samtidig konstatere, at den ikke afbøder de økonomiske tab, der for danske medier er den indirekte konsekvens af den fortsatte udbredelse af virussen," siger Louise Brincker, adm. direktør i Danske Medier, i meddelelsen.

Også før udbruddet af coronavirus oplevede de danske medier et pres fra faldende annonceindtjening, fordi særligt virksomheder inden for rejse- og turismebranchen har holdt igen med annoncering. De er blandt de virksomheder, der traditionelt annoncerer meget i danske medier.

Med udbredelsen af coronavirus ser de danske medier nu, at endnu flere virksomheder vælger at holde pause med deres annoncering.

"Vi opfordrer derfor regeringen til i dens fremadrettede støtte til erhvervslivet at se på hele det økonomiske økosystem, hvor danske medier som formidlere af annoncer er det yderste led i fødekæden, og derfor kan ende med at sidde tilbage med store økonomiske tab," siger Louise Brincker.

En række medieselskaber meldte tirsdag over for MediaWatch om tilbageholdenhed hos en række annoncører.

Del artikel

Relaterede artikler:

  • Tirsdag blev der afholdt pressemøde i Statsministeriet med deltagelse af – fra venstre mod højre – Søren Brostrøm, direktør for Sunhedsstyrelsen, sundheds- og ældremininster Magnus Heunicke, statsminister Mette Frederiksen, rigspolitikchef Thorkild Fogde og Erik Brøgger Rasmussen, direktør for organisation og borgerservice i Udenrigsministeriet. | Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

    Avisledere: Coronavirus kalder på sammenhold i Danmark

  • Foto: Jason Idris

    Mediehuse melder om annoncører i bakgear på grund af coronafrygt

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Dagbladet Information har fundet ny indlandsredaktør. | Foto: Jens Dige/Ritzau Scanpix
Aviser

Information henter Berlingske-graver som ny indlandsredaktør

Avisens nye indlandsredaktør kommer fra en stilling i Berlingskes gravergruppe.
  • Landsdækkende dagblade mærker annoncenedgang - men er fortrøstningsfulde
  • Information-direktør: "På et tidspunkt vil det ikke længere kunne lade sig gøre at udgive printavisen hver dag"


Foto: Europa-kommissionen
Politik

EU-lov om pressebeskyttelse er kommet et skridt længere



Foto: Colourbox
Digital

Bureauerne Envision og Gorm Agency fusionerer

For abonnenter


Harpercollins har fået lavet en ny skrifttype til sine bøger, der sparer dem for papir. | Foto: Mark Lennihan/AP/Ritzau Scanpix
Forlag

Internationalt forlag sparer op til 20 pct. papir på ny typografi

For abonnenter


"Vi er i samme hårde virkelighed som alle andre, og vi har også oplevet en faldende omsætning i de seneste måneder særligt på annonceområdet," udtaler ansv. chefredaktør på Politiken Christian Jensen til MediaWatch. | Foto: Miriam Dalsgaard
Aviser

Politiken tilbyder alle journalister økonomisk gulerod for at sige op

For abonnenter


Foto: Jonas Olufson/Ritzau Scanpix
Radio

Sladder-podcast opsiger samarbejde med B.T.

For abonnenter


  • Flere dele af Jylland har tirsdag været præget af kraftig regn, som man også har mærket til i Aarhus. | Foto: Niels Nygaard/Ritzau Scanpix

    Journalisthøjskole i Aarhus evakuerer efter voldsomt regnvejr

    Vand på gulvene og nedstyrtet loftsplade betyder, at ansatte og elever på journalisthøjskole er sendt hjem.

  • Metal Ligaen er den bedste ishockey-liga i Danmark. | Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

    Pluto TV sikrer sig rettigheder til ishockey

    Den reklamefinansierede streamingtjeneste har indgået samarbejde med Metal Ligaen om at vise ishockeykampe frem til marts.

    For abonnenter


  • De journalistiske medarbejdere på Jyllands-Posten kritiserer bl.a. JP/Politikens Hus samt ejerfonden Jyllands-Postens Fond for et uskønt forløb gennem den seneste store sparerunde. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

    JP-medarbejdere kritiserer ejerkoncern for uværdigt forløb

    I en ny kritisk udtalelse stilet til ledelsen af Jyllands-Posten, koncernen og ejerfond kalder journalistiske medarbejdere den nu afsluttede sparerunde for uskøn og uværdig.

    For abonnenter


  • I den nye virksomhed vil Rud Pedersen A/S udvide deres samlede service og nu også tilbyde integreret full-service kommunikationsrådgivning. | Foto: Colourbox / arkivfoto

    Rud Pedersen fusionerer med mindre bureau

    Kommunikations- og public affairs-bureauet har slået pjalterne sammen med King Street for at kunne tilbyde integreret full service-kommunikationsrådgivning.

  • Mængden af indhold der er tilgængeligt for tv- og streamingbrugere er i eksplosiv vækst. | Foto: Uffe Weng

    Eksplosiv vækst i tv- og streamingindhold overvælder seere og får flere til at give op

    På bare tre år er udbuddet af unikke videotitler på tv og streaming vokset fra 1,6 mio. til 2,7 mio., viser tal fra Nielsen Gracenote - udviklingen øger fokus på personalisering og brugeroplevelse.

    For abonnenter


  • Går dette igennem, vil brugere få valget mellem at fortsætte med at bruge Instagram og Facebook gratis og med personaliserede reklamer eller at betale for deres konti og i stedet blive fri for reklamer. | Foto: Lionel Bonaventure

    Techgi­gant vil kræve betaling for reklamefri Facebook

    Står det til Meta skal europæiske brugere, der vil undgå reklamer, betale for deres Facebook og Instagram.

Læs også

"Vi er i samme hårde virkelighed som alle andre, og vi har også oplevet en faldende omsætning i de seneste måneder særligt på annonceområdet," udtaler ansv. chefredaktør på Politiken Christian Jensen til MediaWatch. | Foto: Miriam Dalsgaard
Aviser

Politiken tilbyder alle journalister økonomisk gulerod for at sige op

En såkaldt opsigelsesgodtgørelse skal fungere som incitament til at få DJ-medarbejdere til at træde tilbage på dagbladet, der som flere andre er økonomisk presset.

For abonnenter



Foto: Jonas Olufson/Ritzau Scanpix
Radio

Sladder-podcast opsiger samarbejde med B.T.

En af podcast-landskabets største lyttermagneter stopper sit samarbejde med B.T. for at søge nye græsgange. 

For abonnenter



Flere dele af Jylland har tirsdag været præget af kraftig regn, som man også har mærket til i Aarhus. | Foto: Niels Nygaard/Ritzau Scanpix
Medienyt

Journalisthøjskole i Aarhus evakuerer efter voldsomt regnvejr

Vand på gulvene og nedstyrtet loftsplade betyder, at ansatte og elever på journalisthøjskole er sendt hjem.

De journalistiske medarbejdere på Jyllands-Posten kritiserer bl.a. JP/Politikens Hus samt ejerfonden Jyllands-Postens Fond for et uskønt forløb gennem den seneste store sparerunde. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Aviser

JP-medarbejdere kritiserer ejerkoncern for uværdigt forløb

I en ny kritisk udtalelse stilet til ledelsen af Jyllands-Posten, koncernen og ejerfond kalder journalistiske medarbejdere den nu afsluttede sparerunde for uskøn og uværdig.

For abonnenter



Mængden af indhold der er tilgængeligt for tv- og streamingbrugere er i eksplosiv vækst. | Foto: Uffe Weng
Medienyt

Eksplosiv vækst i tv- og streamingindhold overvælder seere og får flere til at give op

På bare tre år er udbuddet af unikke videotitler på tv og streaming vokset fra 1,6 mio. til 2,7 mio., viser tal fra Nielsen Gracenote - udviklingen øger fokus på personalisering og brugeroplevelse.

For abonnenter



I den nye virksomhed vil Rud Pedersen A/S udvide deres samlede service og nu også tilbyde integreret full-service kommunikationsrådgivning. | Foto: Colourbox / arkivfoto
Kommunikation

Rud Pedersen fusionerer med mindre bureau

Kommunikations- og public affairs-bureauet har slået pjalterne sammen med King Street for at kunne tilbyde integreret full service-kommunikationsrådgivning.

Job

  • Musikredaktør til P3

  • Data Analyst

  • Det Danske Filminstitut Søger Fiktionschef

  • CCO

  • Erfaren journalist til DR’s politiske redaktion

  • K-Forum søger journalist

  • Graphic Designer

  • Marketing Automation Specialist

  • Medieanalytiker til Data & Insight

  • Head of Digital Marketing

  • Teknisk chef til DR Nyheder

  • IT-arkitekt og teamleder til dr.dk

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Bureauerne Envision og Gorm Agency fusionerer –
  • Information henter Berlingske-graver som ny indlandsredaktør –
  • Internationalt forlag sparer op til 20 pct. papir på ny typografi –
  • EU-lov om pressebeskyttelse er kommet et skridt længere –
  • Rud Pedersen fusionerer med mindre bureau –
  • Journalisthøjskole i Aarhus evakuerer efter voldsomt regnvejr –
  • Sladder-podcast opsiger samarbejde med B.T. –
  • Politiken tilbyder alle journalister økonomisk gulerod for at sige op –
  • Pluto TV sikrer sig rettigheder til ishockey –
  • JP-medarbejdere kritiserer ejerkoncern for uværdigt forløb –
  • Eksplosiv vækst i tv- og streamingindhold overvælder seere og får flere til at give op –
  • Techgi­gant vil kræve betaling for reklamefri Facebook –
  • Norske tv-producenter melder også om krisestemning –
  • Aller Media i Sverige dropper e-handel og sælger virksomheder –
  • Digital chef i Liberal Alliance bag Tiktok-kampagner stopper –
Flere nyheder

Job

  • Musikredaktør til P3

  • Data Analyst

  • Det Danske Filminstitut Søger Fiktionschef

  • CCO

  • Erfaren journalist til DR’s politiske redaktion

  • K-Forum søger journalist

  • Graphic Designer

  • Marketing Automation Specialist

  • Medieanalytiker til Data & Insight

  • Head of Digital Marketing

  • Teknisk chef til DR Nyheder

  • IT-arkitekt og teamleder til dr.dk

Se flere jobs

Watch Job

  • Operational Excellence Director

  • Executive Assistant til ATP Ejendommes CEO Office

  • Kontorassistent

  • Regnskabsassistent

  • Controller til fondsafvikling

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

  • Om MediaWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8369

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret