Danske Medier: Regeringens corona-hjælpepakke dækker ikke annoncetab

Salget af annoncer har afgørende økonomisk betydning for de fleste danske medier, men lige nu sætter flere virksomheder deres annoncering på pause.
Det sker som en konsekvens af udbruddet af coronavirus, og det har store konsekvenser for de danske mediehuse, lyder det fra brancheorganisationen Danske Medier i en meddelelse.
"Coronavirussen har konsekvenser for danske medier, der lige nu oplever store økonomiske tab som følge af et støt faldende annoncesalg. Så selvom vi hilser regeringens hjælpepakke velkommen, må vi samtidig konstatere, at den ikke afbøder de økonomiske tab, der for danske medier er den indirekte konsekvens af den fortsatte udbredelse af virussen," siger Louise Brincker, adm. direktør i Danske Medier, i meddelelsen.
Også før udbruddet af coronavirus oplevede de danske medier et pres fra faldende annonceindtjening, fordi særligt virksomheder inden for rejse- og turismebranchen har holdt igen med annoncering. De er blandt de virksomheder, der traditionelt annoncerer meget i danske medier.
Med udbredelsen af coronavirus ser de danske medier nu, at endnu flere virksomheder vælger at holde pause med deres annoncering.
"Vi opfordrer derfor regeringen til i dens fremadrettede støtte til erhvervslivet at se på hele det økonomiske økosystem, hvor danske medier som formidlere af annoncer er det yderste led i fødekæden, og derfor kan ende med at sidde tilbage med store økonomiske tab," siger Louise Brincker.
En række medieselskaber meldte tirsdag over for MediaWatch om tilbageholdenhed hos en række annoncører.