MediaWatch

Antallet af meningsmålinger under valgkampen faldt markant

Under den netop overståede valgkamp blev der foretaget 74 meningsmålinger – et fald på knap 43 pct. fra valgkampen i 2015. Forsker roser udviklingen.

Bjarne Bergius Hermansen/DR
Foto: Bjarne Bergius Hermansen/DR

Den overståede valgkamp bød på markant færre meningsmålinger sammenholdt med samme periode op til folketingsvalget i 2015. Mere præcist faldt antallet af meningsmålinger til 74 – en reduktion på knap 43 pct. fra de 129, der blev foretaget i 2015. Det skriver Journalisten.

Faldet får positive ord med på vejen af valgforsker Erik Gahner Larsen fra universitetet i Kent, der står bag opgørelsen. Ifølge forskeren er det en indikator på, at mediedækningen har været bedre.

"Det betyder, at dækningen generelt har været mere sober. Der er altid eksempler på ting, der kunne være bedre, men overordnet har det været bedre," siger Erik Gahner Larsen til Journalisten.

Han peger på, udviklingen formentlig udspringer af, medierne har vurderet, det kan være problematisk at bruge meningsmålinger dagligt, fordi den statistiske usikkerhed betyder, det er svært at konkludere meget ud fra de små udsving. Det får opbakning fra Camilla Kann Fjeldsøe, underdirektør i Kantar Gallup, der oplyser, at analyseinstituttet har lavet færre valgprognoser for medierne.

Efter valgkampen har Jyllands-Posten foreløbigt indstillet brugen af meningsmålinger, efter målinger foretaget for avisen viste sig ikke at ramme videre præcist.

Efter målefejl: JP indstiller brug af meningsmålinger

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere