DJ ønsker "markant tydeligere" annoncemærkning

Forbundets hovedbestyrelsen forslår, at tydeligere annoncemærkning skal være en del af forbundets mediepolitiske strategi.
Foto: Flemming Leitorp
Foto: Flemming Leitorp

Hovedbestyrelsen i Dansk Journalistforbund il med et nyt forslag gøre tydeligere annoncemærkning til en del af forbundets mediepolitiske strategi. Det skriver Journalisten.

I dag står der intet om annoncemærkning i strategien, men udviklingen med en større sammenblanding af annonce og journalistik kalder ifølge hovedbestyrelsen på handling. Derfor sender bestyrelsen et forslag til afstemning til april på delegeretmødet, som er forbundets øverste myndighed.

"Sponseret indhold breder sig i medierne i flere forskellige afskygninger. Det er en potentiel trussel mod den journalistiske troværdighed. Derfor vil DJ arbejde for, at mærkningen af sponseret skal være markant tydeligere end i dag. Desuden opfordrer DJ hvert enkelt medie til at opstille nogle klare og åbne grænser for, hvor tæt en sponsor må komme på den redaktionelle proces," lyder det i forslaget ifølge Journalisten.

Formand for Dansk Journalistforbund, Lars Werge, siger til Journalisten, at han "vil blive meget overrasket", hvis forslaget ikke vedtages.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også