Tysk mediekoncern vil fordoble investeringer i udlandet
![Foto: Roberto Pfeil/AP/Polfoto/Arkiv](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article9152289.ece/ALTERNATES/schema-16_9/POLFOTO_7964125.jpg)
Europas største mediekoncern målt på salg, tyske Bertelsmann, vil fordoble sine investeringer i Kina, Indien og Brasilien, så de i løbet af tre år rammer 1 mia. euro, svarende til 7,4 mia. kr. Det skriver Financial Times.
I dag har mediekoncernen, som bl.a. står bag magasinerne Stern, Brigitte og Geo og tv-stationen RTL, indtægter for omkring 500 mio. euro (3,7 mia. kr.) fra vækstlande såsom Kina, men at planen er at fordoble det tal. Det skal bl.a. opkøb hjælpe med.
"Europa er vores hjem, men det er ret tydeligt, når man ser på demografier, at vores vækstmuligheder i USA og Kina, Brasilien og Indien er bedre," siger Bertelsmanns adm. direktør, Thomas Rabe, til Financial Times.
Bertelsmanns regnskab for tredje kvartal viser, at selskabets omsætning dalede en anelse til 12 mia. euro (86,3 mia. kr.) i årets første ni måneder. Driftsresultatet var på 1,6 mia. euro (11,9 mia. kr.) - en stigning på 38 mio. euro (282 mio. kr.) i forhold til samme periode sidste år.
Relaterede artikler
Sådan vil tyske udgivere bekæmpe Google og Facebook
For abonnenter
Henrik Ravn skal løfte høje vækstmål i tysk tv-top
For abonnenter