Tysk mediekoncern vil fordoble investeringer i udlandet

Ejeren af tv-stationen RTL lægger an til at sprede sine investeringer væk fra hjemmemarkedet i Europa.
Foto: Roberto Pfeil/AP/Polfoto/Arkiv
Foto: Roberto Pfeil/AP/Polfoto/Arkiv

Europas største mediekoncern målt på salg, tyske Bertelsmann, vil fordoble sine investeringer i Kina, Indien og Brasilien, så de i løbet af tre år rammer 1 mia. euro, svarende til 7,4 mia. kr. Det skriver Financial Times.

I dag har mediekoncernen, som bl.a. står bag magasinerne Stern, Brigitte og Geo og tv-stationen RTL, indtægter for omkring 500 mio. euro (3,7 mia. kr.) fra vækstlande såsom Kina, men at planen er at fordoble det tal. Det skal bl.a. opkøb hjælpe med.

"Europa er vores hjem, men det er ret tydeligt, når man ser på demografier, at vores vækstmuligheder i USA og Kina, Brasilien og Indien er bedre," siger Bertelsmanns adm. direktør, Thomas Rabe, til Financial Times.

Bertelsmanns regnskab for tredje kvartal viser, at selskabets omsætning dalede en anelse til 12 mia. euro (86,3 mia. kr.) i årets første ni måneder. Driftsresultatet var på 1,6 mia. euro (11,9 mia. kr.) - en stigning på 38 mio. euro (282 mio. kr.) i forhold til samme periode sidste år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også