Medieuddannelser er populære blandt unge

Knap hver sjette ansøger til Journalisthøjskolen er optaget, resten blev afvist, viser opgørelse.
Foto: Thomas Emil Sørensen/Polfoto/Arkiv
Foto: Thomas Emil Sørensen/Polfoto/Arkiv

Der er stadig stor interesse for at uddanne sig inden for mediebranchen. Det viser opgørelsen over optagne på de videregående uddannelser, som er blevet offentliggjort af Den Koordinerede Tilmelding, skriver Danske Medier.

Ansøgertallet til Danmarks Medie- og Journalisthøjskole faldt en anelse fra 2015, hvor 4021 søgte ind på institutionens syv uddannelser. I år fik skolen 3.678 ansøgninger til de i alt 546 pladser, hvilket svarer til, at knap hver sjette ansøger blev optaget ifølge Danske Medier.

Journalistuddannelsen var skolens mest søgte med 1.339 ansøgere, mens visuel kommunikation indtog andenpladsen med 864 ansøgere. På Syddansk Universitet var der 525 ansøgere til uddannelsens 102 pladser. Det er en marginal stigning fra sidste år, hvor 510 søgte ind.

Roskilde Universitet er skruet anderledes sammen. Optagelse til journalistuddannelse er knyttet til optag på universitets fire basisuddannelser, hvilket primært vurderes ud fra karaktergennemsnit. 413 søgte de 65 journalistpladser via den humanistiske basisuddannelse, hvor optagelseskrav lå på 9,3.

Dernæst kommer den samfundsvidenskabelige basisuddannelse, hvor 276 søgte 50 pladser, med et optagelseskrav på 9,6. 66 søgte 20 journalistpladser via den humanistisk-teknologiske basisuddannelse, hvor optagelseskravet var et karaktergennemsnit på 5,4. Til gengæld blev alle, der søgte ind via den naturvidenskabelige basisuddannelse optaget på journalistlinjen, skriver Danske Medier.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også