MediaWatch

Forsker: Mediedækning går terroristers ærinde

Mediernes dækning af terrorangreb risikerer at styrke og promovere organisationer som Islamisk Stat, lyder det fra terrorforsker.

Organisationer som Islamisk Stat kan profitere af mediernes intensive terrordækning, mener forsker. | Foto: Polfoto/AP

Medierne bør tage sig i agt, når de dækker terrorhandlinger og ikke mindst trækker tråde til terrororganisationer som Islamisk Stat. Den voldsomme dækning er nemlig med til at skabe frygt i samfundet, som Islamisk Stat profiterer af, lyder det fra terrorforsker ved Aarhus Universitet Carsten Bagge Laustsen. Det skriver Jyllands-Posten.

"I hvert fald udstiller det et væsentligt dilemma, som medierne bør reflektere over. På den ene side er mediernes rolle at rapportere, hvad der sker i verden. På den anden side er de også med til – når det gælder Islamisk Stat – at promovere og brande terrorbevægelsen ved at gøre den mere slagkraftig, end den er," siger Carsten Bagge Laustsen til Jyllands-Posten.

Senest har mange medier spekuleret i, at Islamisk Stat stod bag terrorangrebet, der ramte Nice 14. juli. Her kørte terroristen Mohamed Lahouaiej Bouhlel en lastbilen ind i en folkemængde, men det står endnu ikke klart, om han overhovedet har haft kontakt til terrororganisationen.

Medieblogger Susanne Sayers udtaler til Jyllands-Posten, at medier ikke skal afholde sig fra at dække terrorhandlinger. Samtidig bør de være varsomme med ikke at overdrive rapporteringerne, og ”"at det måske ikke er nødvendigt at bringe hundredvis af videoer og sensationsoverskrifter om angrebet, men i stedet forklare om årsagerne til det. Bring et billede og forklar det," siger hun.

Mere fra MediaWatch

Aller Media-topchef om nedlæggelse af printmagasin til unge: "Tiden er moden"

Næste år ville ”Vi Unge” som printmagasin være fyldt 60 år. Men fra årsskiftet er den trykte version af magasinet til teenagepiger fortid. Topchef i Aller Media kalder det en ”meget logisk beslutning” og forklarer samtidig, hvad der ligger bag en række andre, større ændringer i Aller Medias redaktionelle setup.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs