MediaWatch

Færrest kvinder omtalt i Information

Mænd dominerer omtalen i de største danske medier. Færre end hver fjerde omtalte person er kvinde på Informations netavis, viser opgørelse.

Foto: Polfoto/Jacob Ehrbahn

Søndagsavisen er det eneste større danske medier, der rammer en lige fordeling i omtalen af mænd og kvinder i journalistikken på mediets hjemmeside.

Det skriver Fagbladet 3F med henvisning til en optælling foretaget af analysebureauet Prognosis, som er specialiseret sig i at indsamle og analysere data fra nettet.

Undersøgelsen har gennemgået artikler på 14 mediers hjemmesider seks måneder tilbage og viser gennemsnittet af kvindenavne i artiklerne.

Færrest kvindelige navne blandt de store danske mediehuse finder man hos Information, hvor 23 pct. af de omtalte personer er kvinder. På Politiken.dk udgør kvindenavne 25 pct., mens andelen er 26 pct. for jp.dks og mx.dks vedkommende.

Marginalt højere er tallet hos BT og Ekstra Bladet med henholdsvis 27 og 28 pct., mens andelen på dr.dk er 29 pct.

”Tallene bekræfter det billede, vi har set i andre undersøgelser. Vi har tilsyneladende stadigvæk en udfordring med at udvælge vores kilder, og vi er meget opmærksomme på det. Vi vil jo rigtig gerne afspejle det samfund, vi lever i,” siger stedfortrædende nyhedschef i DR Naja Nielsen.

Udover Søndagsavisen finder man flest kvindenavne på tv2.dk, hvor de udgør 38 pct. På Kristeligt Dagblads hjemmeside sniger andelen sig op 34 pct., mens den for Berlingskes vedkommende lyder på 32 pct. og 31 pct. på avisen.dk.

Konstitueret chefredaktør på Information Lotte Folke Kaarsholm kalder fordelingen på sin egen avis for ”meget skæv”. Hun påpeger, at emnerne også spiller en rolle for, hvilke navne der optræder i historierne.

”På Information skriver vi meget om emner som geopolitik, hvor de navne, vi skriver om, ofte er mænd. Selv om det under alle omstændigheder ikke ser pænt ud med fordelingen, så er der en del af forklaringen,” skriver Lotte Folke Kaarsholm i en mail til MediaWatch.

Mere fra MediaWatch

Aller Media-topchef om nedlæggelse af printmagasin til unge: "Tiden er moden"

Næste år ville ”Vi Unge” som printmagasin være fyldt 60 år. Men fra årsskiftet er den trykte version af magasinet til teenagepiger fortid. Topchef i Aller Media kalder det en ”meget logisk beslutning” og forklarer samtidig, hvad der ligger bag en række andre, større ændringer i Aller Medias redaktionelle setup.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs