Onlinemedier beskæftiger flere end aviser i USA

Siden 1990 har amerikanske aviser set et massivt fald i antallet af ansatte. I samme periode er netmediernes medarbejdsbase stormet frem.
Foto: Jens Henrik Daugaard/Polfoto/Arkiv
Foto: Jens Henrik Daugaard/Polfoto/Arkiv

I 1990 beskæftigede amerikanske aviser tilsammen 458.000 medarbejdere. I løbet af de seneste 26 år er det tal faldet med næsten 60 pct. I marts 2016 lød det tilsvarende tal på 183.000. Det skriver The Guardian baseret på tal fra US Bureau of Labor Statistics.

Mens avisindustrien i perioden har oplevet et støt fald i medarbejdertallet, peger kurven til gengæld i den modsatte retning for onlinemedier. Her er antallet af ansatte vokset fra 30.000 til 198.000 – mere end en seksdobling – i samme periode.

Det betyder, at onlinemedier i beskæftiger flere end de klassiske avismedier. Siden 2008 er der skabt mere end 80.000 nye job hos netmedierne, mens aviserne i samme periode har sagt farvel til ca. 150.000.

Radiobranchen har ligeledes været stærkt påvirket af digitaliseringen af mediebranchen. Her er beskæftigelsen faldet med 27 pct. siden 1990, skriver The Guardian med henvisning til tal fra US Bureau of Labor Statistics.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også