MediaWatch

Rapport: Mediebranchen bekymret for produktionspres

Stigende produktionspres og manglende betalingsvillighed hos brugerne er blandt branchens største problemer, lyder det i tilstandsrapport fra Publicistklubben.

Foto: Mathias Christensen/Polfoto

Et stigende produktionspres på de journalistiske arbejdspladser er et af branchens fire største problemer.

Sådan lyder det i en ny undersøgelse, "Mediernes tilstandsrapport 2016", der stiller skarpt på en række af de mest brændende spørgsmål for journalistikken og nyhedsmedierne i Danmark.

Undersøgelsen er lavet for Publicistklubben af forskere på Institut for Journalistik på Syddansk Universitet og bygger på knap 3000 besvarelser fra Dansk Journalistforbunds ca. 17.000 medlemmer.

I undersøgelsen svarer 61 pct. af respondenterne, at det stigende produktionspres er et problem. 53 pct. mener, at de private medievirksomheders udfordringer med at få brugerne til at betale for det journalistiske indhold er et problem, mens den offentlige forvaltnings lukkethed og den dalende journalistiske kvalitet fremhæves af hhv. 40 og 38 pct. af respondenterne.

I sidste års undersøgelse, der var den første af sin slags, fremhævede hele 67 pct. udfordringen med at få brugerne til at betale for indholdet. Produktionspresset, som flest ser som et problem i år, kom dengang ind på en tredjeplads over de største udfordringer.

Forskelle på grupper

Undersøgelsen viser også også, at der er store forskelle på, hvordan forskellige grupper i mediebranchen oplever branchens tilstand.

Eksempelvis ser journalister i DR og TV 2 produktionspresset som det største problem, mens journalister ansat i private medier peger på, at betalingvilligheden er mest bekymrende. 38 pct. af de privatansatte journalister mener, at DR's aktiviteter på nettet bør begrænses. Det synspunkt møder ikke opbakning hos journalisterne i DR og TV 2, hvor kun 9 pct. er enige.

Alder har også en betydning for, hvilke problemer journalisterne i undersøgelsen fremhæver. Ifølge undersøgelsen er journalister under 35 år mere interesseret i, at medierne afprøver nye forretningsmodeller. 54 pct. af de yngre journalister mener eksempelvis, at medierne bør gå sammen og lave en slags Spotify for dansk journalistik. 43 pct. af de ældre er enige i det.

Samtidig er der forskel på, hvor bekymrede chefer og medarbejdere er for den journalistiske kvalitet og mediernes økonomiske udfordringer. 64 pct. af de menige medarbejdere betragter således produktionspresset som et problem, mens lidt færre, 55 pct., af cheferne fremhæver det som et problem.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs