En del af Watch Medier

MediaWatchtorsdag2. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
27.05.2015kl. 10.30

Ny funktion fanger nu også forklædte reklamer

Sponsoreret indhold er blevet set som mediers økonomiske redning på nettet, men nu opsnapper adblocker også forklædt reklame.
Programmet Adblock Plus kan nu også rense flere danske medier for sponsoreret indhold bland øvrige artikler på netforsiderne.
Anders Haubart Madsen

Et økonomisk håb for mediebranchen ser ud til at være slået tilbage. Modstanden kommer fra firmaet Eyeo, der står bag tjenesten Adblock Plus og en rensning af internettet for reklamer - nu også de forklædte af slagsen.

Det viser en gennemgang af danske nyhedssider, som Mediawatch har foretaget.

Forsiden på den digitale udgave af B.T. og Ekstra Bladet kan tage sig ud på vidt forskellige måder. Er du som flertallet af internetbrugerne i Danmark, vil du hos B.T blive i skrivende stund blive præsenteret for reklamen 'Sådan får du en stærk krop uden hård træning', forklædt med samme layout som de øvrige artikler og det lille mærkat 'sponsoreret', vedhæftet under det medfølgende foto.

Er du derimod som et stigende antal internetbrugere og har installeret en adblocker i din browser, er den sponsorerede artikel til gengæld væk fra forsiden.

Adblockere koster danske medier millioner 

Det samme sker på Ekstra Bladets side, hvor Adblock Plus piller to forklædte annoncer ud blandt indholdet på forsiden.

Eftertragtet redskab slået tilbage

Dermed ser en ny vej mod annonceindtægter til nyhedsmedier ud til at være blokeret. Flere analytikere har ellers spået de sponsorerede artikler eller 'native advertisement', som det kaldes i USA, en stor fremtid.

På den anden side af Atlanten er fænomenet endda blevet så udbredt, at det udgør over 25 pct. af indtjeningsgrundladet hos et medie som Forbes. Samtidig har tæt ved alle større udgiverhuse - herunder New York Times, BuzzFeed og Vice - en afdeling, der udelukkende producerer indhold for virksomheder.

Dommedagsscenarier og mulige løsninger

Men efterhånden har det tyske program Adblock Plus gjort det sværere for medierne at tjene penge. Firmaet bag forklarer på sin hjemmeside, hvordan reklamerenseren har fået tilføjet en funktion, der analyserer nyhedssider for ord som 'sponsoreret' og 'annonce', som dernæst kan filtreres ved visningen af siden.

Adblocker vinder sag mod tyske medier 

Det er den funktion, vi nu ser slå igennem hos danske medier og samtidig det, der får medieanalytikeren Frédéric Filloux til at konkludere på sin blog Monday Note, at: "udgiverne er ladt tilbage med få muligheder for at svare tilbage mod spredningen af adblockere."

I sin artikel om "Adblockernes dommedagsscenarier" kommer han dog alligevel med forslag til, hvordan medier kan dæmme op for udviklingen - blandt andet ved at lade brugerne registrere sig eller betale for at få fjernet reklamer.

En anden mulighed er at gøre brugerne opmærksomme på blokeringen.

Danske medier blokerer reklameblokaden

Det sidstnævnet er flere danske medier faktisk begyndt med. Bladhusene Egmont og Bonnier har allieret sig med firmaet Newsquid for at få implementeret en popop-boks, der skal enten forhindrer adgang med adblocker eller appellerer til at stoppe brugen.

Det sker som reaktion på, at op mod 25 pct. af brugerne hos for eksempel Bonnier nu renser bladhusets netmedier for reklamer.

Bonnier og Egmont: Derfor indfører vi værn mod adblocker  

Reklameblokaden Adblock Plus har dog ikke held med at rense ud hos hverken Metroxpress eller Berlingskes underside Politiko. Her bliver man fortsat præsenteret for forklædte reklamer blandt det øvrige journalistiske indhold på siderne.

Relaterede artikler:

  • Egmont har indført en boks, der opfordrer brugerne på Euroman.dk og Boligliv.dk til at deaktivere deres adblocker. | Foto: Screendump fra euroman.dk

    Bonnier og Egmont: Derfor indfører vi værn mod adblocker

    For abonnenter

  • En tysk frifindelse kan danne præcedens og forhindre medier i at retsforfølge firmaet bag den udredte adblocker AdBlock Plus. | Foto: Foto: Pressefoto

    Adblocker vinder sag mod tyske medier

    For abonnenter

  • Firmaet Eyeo, der står bag AdBlock Plus, kan se frem til flere søgsmål, iværksat af store tyske mediehuse om blokering af reklamer. | Foto: Foto: Pressefoto

    Advokat: Medier kan omstøde tysk sejr til adblocker

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Screenshot
Ugeblade & Magasiner

Gaffa har kurs mod 10.000 betalende abonnenter

Musikmediet har tredoblet abonnementsbasen, mens slunkne annonceindtægter har rettet sig. Gaffa ser dog først ind i muligt overskud fra 2024.
  • Medier kritiserer Medienævnet efter afslag på mediestøtte
  • Chefredaktør forlader Gaffa

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

VG udvikler transskriberingsværktøj

For abonnenter

Foto: Laure Andrillon/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Meta halverede overskud i sidste kvartal af 2022

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
TV

Youtube slukker for annoncer hos danske kristne influencere

Foto: Uffe Weng/dr
Digital

Danske Medier sætter strøm til nye features i Podcastindex

For abonnenter

Rettigheder til Formel 1-løb med den hollandske racerkører Max Verstappen bærer en del af æren for Viaplays abonnementsvækst i landet. | Foto: Hoch Zwei/AP/Ritzau Scanpix
TV

Viaplay lander hollandsk distributionsaftale på streaming

For abonnenter

Læs også

Foto: Uffe Weng/dr
Digital

Danske Medier sætter strøm til nye features i Podcastindex

Fremover kan man søge på bl.a. kategorier på indekset, der viser antallet af afspilninger og downloads af et udsnit af danske podcasts.

For abonnenter

Foto: Aller Foto
Ugeblade & Magasiner

Aller Media hyrer ny direktør

Mediekoncernen forfremmer porteføljechef til at stå i spidsen for digital produktudvikling og brugeroplevelser.

For abonnenter

Rettigheder til Formel 1-løb med den hollandske racerkører Max Verstappen bærer en del af æren for Viaplays abonnementsvækst i landet. | Foto: Hoch Zwei/AP/Ritzau Scanpix
TV

Viaplay lander hollandsk distributionsaftale på streaming

En ny aftale med krog i populær sportsrettighed skal give Viaplays hollandske abonnementsbase et boost. Streamingtjenesten har i forvejen godt en mio. abonnenter i landet. 

For abonnenter

Seneste nyt

  • Gaffa har kurs mod 10.000 betalende abonnenter – 08.25
  • Youtube slukker for annoncer hos danske kristne influencere – 08.18
  • Meta halverede overskud i sidste kvartal af 2022 – 07.25
  • Viaplay lander hollandsk distributionsaftale på streaming – 07.05
  • Podimo indgår partnerskab om distribution med Oister – 1. feb.
  • VG udvikler transskriberingsværktøj – 1. feb.
  • Danske Medier sætter strøm til nye features i Podcastindex – 1. feb.
  • Geelmuyden Kiese finder ny skandinavisk chef for public affairs – 1. feb.
  • Schibsted lukker sammenligningsportal uden for Skandinavien – 1. feb.
  • Den danske medietop halter efter andre nordiske lande i arbejdet med ligestilling – 1. feb.
  • Politiker har separat telefon til Tiktok: Frygter datahøst – 1. feb.
  • Podimo ansætter produktdirektør og vækstchef fra techtop – 1. feb.
  • Postnords danske forretning giver stort underskud i 2022 – 1. feb.
  • Russisk domstol idømmer kritisk journalist otte års fængsel – 1. feb.
  • Aller Media hyrer ny direktør – 1. feb.
Flere nyheder

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Watch Job

  • Head of Business Development

  • Business Intelligence Specialist

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

Se flere jobs

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge