Ny funktion fanger nu også forklædte reklamer

Sponsoreret indhold er blevet set som mediers økonomiske redning på nettet, men nu opsnapper adblocker også forklædt reklame.
Programmet Adblock Plus kan nu også rense flere danske medier for sponsoreret indhold bland øvrige artikler på netforsiderne.
Programmet Adblock Plus kan nu også rense flere danske medier for sponsoreret indhold bland øvrige artikler på netforsiderne.
Anders Haubart Madsen

Et økonomisk håb for mediebranchen ser ud til at være slået tilbage. Modstanden kommer fra firmaet Eyeo, der står bag tjenesten Adblock Plus og en rensning af internettet for reklamer - nu også de forklædte af slagsen.

Det viser en gennemgang af danske nyhedssider, som Mediawatch har foretaget.

Forsiden på den digitale udgave af B.T. og Ekstra Bladet kan tage sig ud på vidt forskellige måder. Er du som flertallet af internetbrugerne i Danmark, vil du hos B.T blive i skrivende stund blive præsenteret for reklamen 'Sådan får du en stærk krop uden hård træning', forklædt med samme layout som de øvrige artikler og det lille mærkat 'sponsoreret', vedhæftet under det medfølgende foto.

Er du derimod som et stigende antal internetbrugere og har installeret en adblocker i din browser, er den sponsorerede artikel til gengæld væk fra forsiden.

Adblockere koster danske medier millioner 

Det samme sker på Ekstra Bladets side, hvor Adblock Plus piller to forklædte annoncer ud blandt indholdet på forsiden.

Eftertragtet redskab slået tilbage

Dermed ser en ny vej mod annonceindtægter til nyhedsmedier ud til at være blokeret. Flere analytikere har ellers spået de sponsorerede artikler eller 'native advertisement', som det kaldes i USA, en stor fremtid.

På den anden side af Atlanten er fænomenet endda blevet så udbredt, at det udgør over 25 pct. af indtjeningsgrundladet hos et medie som Forbes. Samtidig har tæt ved alle større udgiverhuse - herunder New York Times, BuzzFeed og Vice - en afdeling, der udelukkende producerer indhold for virksomheder.

Dommedagsscenarier og mulige løsninger

Men efterhånden har det tyske program Adblock Plus gjort det sværere for medierne at tjene penge. Firmaet bag forklarer på sin hjemmeside, hvordan reklamerenseren har fået tilføjet en funktion, der analyserer nyhedssider for ord som 'sponsoreret' og 'annonce', som dernæst kan filtreres ved visningen af siden.

Adblocker vinder sag mod tyske medier 

Det er den funktion, vi nu ser slå igennem hos danske medier og samtidig det, der får medieanalytikeren Frédéric Filloux til at konkludere på sin blog Monday Note, at: "udgiverne er ladt tilbage med få muligheder for at svare tilbage mod spredningen af adblockere."

I sin artikel om "Adblockernes dommedagsscenarier" kommer han dog alligevel med forslag til, hvordan medier kan dæmme op for udviklingen - blandt andet ved at lade brugerne registrere sig eller betale for at få fjernet reklamer.

En anden mulighed er at gøre brugerne opmærksomme på blokeringen.

Danske medier blokerer reklameblokaden

Det sidstnævnet er flere danske medier faktisk begyndt med. Bladhusene Egmont og Bonnier har allieret sig med firmaet Newsquid for at få implementeret en popop-boks, der skal enten forhindrer adgang med adblocker eller appellerer til at stoppe brugen.

Det sker som reaktion på, at op mod 25 pct. af brugerne hos for eksempel Bonnier nu renser bladhusets netmedier for reklamer.

Bonnier og Egmont: Derfor indfører vi værn mod adblocker  

Reklameblokaden Adblock Plus har dog ikke held med at rense ud hos hverken Metroxpress eller Berlingskes underside Politiko. Her bliver man fortsat præsenteret for forklædte reklamer blandt det øvrige journalistiske indhold på siderne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også