Adblockere koster danske medier millioner
![Foto: Mikkel Khan Tariq/Polfoto/Arkiv](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article7241223.ece/ALTERNATES/schema-16_9/POLFOTO_10369320.jpg)
Software, der blokerer web-annoncer på alle sites, man besøger, koster danske medier millioner af kroner, skriver Finans.
"Når nogen siger: Vi vil gerne have jeres indhold, men ikke jeres annoncer, så ødelægger det vores model for, hvordan vi skal finansiere vores journalistik. Det er et reelt problem. Det er ikke bare i småtingsafdelingen," siger Jens Nicolaisen, digital direktør på Jyllands-Posten.
Ifølge TV 2 koster det dem "et stort encifret millionbeløb" om året, Jyllands-Posten anslår, at mediet årligt mister op mod 10 mio. kr. og hos Politiken er det omkring 20 pct. af trafikken, som undviger annoncer.
Softwaren er for alvor kommet i fokus i sidste uge, efter at det kom frem, at bl.a. Google og Amazon har betalt millioner til det tyske selskab Eyeo, som står bag den mest kendte adblocker, for at slippe igennem filtret.
Relaterede artikler
Twitters annonce-indtægter eksploderet
For abonnenter
Fagfolk: Her er Europas mest innovative medier
For abonnenter
Ny chef for JP/Pols bannerbørs skal stå for mobilt ryk
For abonnenter