Adblockere koster danske medier millioner

Adblockere, der blokerer web-annoncer, er en voksende trussel for medierne. Softwaren koster årligt danske medier mange millioner kroner.
Foto: Mikkel Khan Tariq/Polfoto/Arkiv
Foto: Mikkel Khan Tariq/Polfoto/Arkiv

Software, der blokerer web-annoncer på alle sites, man besøger, koster danske medier millioner af kroner, skriver Finans.

"Når nogen siger: Vi vil gerne have jeres indhold, men ikke jeres annoncer, så ødelægger det vores model for, hvordan vi skal finansiere vores journalistik. Det er et reelt problem. Det er ikke bare i småtingsafdelingen," siger Jens Nicolaisen, digital direktør på Jyllands-Posten.

Ifølge TV 2 koster det dem "et stort encifret millionbeløb" om året, Jyllands-Posten anslår, at mediet årligt mister op mod 10 mio. kr. og hos Politiken er det omkring 20 pct. af trafikken, som undviger annoncer.

Softwaren er for alvor kommet i fokus i sidste uge, efter at det kom frem, at bl.a. Google og Amazon har betalt millioner til det tyske selskab Eyeo, som står bag den mest kendte adblocker, for at slippe igennem filtret.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også