MediaWatch

Adblockere koster danske medier millioner

Adblockere, der blokerer web-annoncer, er en voksende trussel for medierne. Softwaren koster årligt danske medier mange millioner kroner.

Foto: Mikkel Khan Tariq/Polfoto/Arkiv

Software, der blokerer web-annoncer på alle sites, man besøger, koster danske medier millioner af kroner, skriver Finans.

"Når nogen siger: Vi vil gerne have jeres indhold, men ikke jeres annoncer, så ødelægger det vores model for, hvordan vi skal finansiere vores journalistik. Det er et reelt problem. Det er ikke bare i småtingsafdelingen," siger Jens Nicolaisen, digital direktør på Jyllands-Posten.

Ifølge TV 2 koster det dem "et stort encifret millionbeløb" om året, Jyllands-Posten anslår, at mediet årligt mister op mod 10 mio. kr. og hos Politiken er det omkring 20 pct. af trafikken, som undviger annoncer.

Softwaren er for alvor kommet i fokus i sidste uge, efter at det kom frem, at bl.a. Google og Amazon har betalt millioner til det tyske selskab Eyeo, som står bag den mest kendte adblocker, for at slippe igennem filtret.

Mere fra MediaWatch

Yousee-ejer skyder gang i historisk it-projekt

Nuuday sætter nu gang i et fireårigt digitalt transformationsprojekt, der kommer til at stå koncernen i en milliard kroner. Op mod 80 pct. af de gamle systemer fra TDC-tiden skiftes ud. Investeringen skal sikre Nuudays digitale udvikling.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs