MediaWatch

Telegigant opkøber Huffington Post-ejer i milliardhandel

I en handel til en værdi af næsten 30 mia. kr. har Verizon opkøbt AOL. Dermed får Huffington Post ny ejer.

Foto: Richard Vogel/AP/Polfoto

For svimledende 4,4 mia. dollar (29,5 mia. kr.) har den amerikanske tv- og telegigant Verizon opkøbt AOL, som ejer blandt andet Huffington Post, skriver Wall Street Journal.

Med opkøbet får Verizon, som har planer om at lancere en online-videoservice til mobilmarkedet til sommer, adgang til AOL's avancerede teknologi inden for salg af annoncer og streaming af video i høj kvalitet til nettet. De nye muskler skal Verizon bruge i den stigende konkurrence med de øvrige amerikanske teleselskaber, som i de senere år har blikket rettet mod indhold i kampen om markedsandele.

"AOL er igen blevet en digital pioner, og vi er begejstrede over udsigten til at lægge en ny kurs sammen i den digitale verden," udtaler Verzions adm. direktør, Lowell McAdam, i en meddelelse.

Verizon har i forvejen en række samarbejder med medieproducenter på grund af deres tv-service, Fios, som er tilgængelig i 5,6 mio. amerikanske husholdninger. Derudover har selskabet kastet sig over videoklip til mobilen i form af et partnerskab med NFL, den amerikanske fodboldliga. Samarbejdet giver Verizon lov til at streame kampe over telefonen.

Kulmination på genopbygning

For AOL er salget en kulmination på flere års hårdt arbejde, som har transformeret selskabet til betydelig spiller inden for digitale medier og marketing.

Efter en fejlslagen fusion med Time Warner Inc. i 2000 har selskabet under ledelsen af Tim Armstrong, en tidligere Google-direktør, investeret massivt i annonce-teknologi. Blandt andet har AOL udviklen en egen såkaldt programmatic platform samt opkøbt selskabet Adap.tv, en automatiseret online børs, hvor købere og sælgere af online-video annoncer kan handle bannerplaceringer.

Samtidig har AOL opbygget en indholds-portefølje i form af tech-sitet Techcrunch, Engadget og Huffington Post. Sidstnævnte købte AOL i 2011 for 315 mio. dollars. Senest har AOL lanceret dokumentar-serien “Connected”, som føler seks New Yorkere.

Handlen kræver de amerikanske konkurrencemyndigheders godkendelse.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs