Telegigant opkøber Huffington Post-ejer i milliardhandel
![Foto: Richard Vogel/AP/Polfoto](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article7700037.ece/ALTERNATES/schema-16_9/huffPo_Richard%2520Vogel_AP_Polfoto.jpg)
For svimledende 4,4 mia. dollar (29,5 mia. kr.) har den amerikanske tv- og telegigant Verizon opkøbt AOL, som ejer blandt andet Huffington Post, skriver Wall Street Journal.
Med opkøbet får Verizon, som har planer om at lancere en online-videoservice til mobilmarkedet til sommer, adgang til AOL's avancerede teknologi inden for salg af annoncer og streaming af video i høj kvalitet til nettet. De nye muskler skal Verizon bruge i den stigende konkurrence med de øvrige amerikanske teleselskaber, som i de senere år har blikket rettet mod indhold i kampen om markedsandele.
"AOL er igen blevet en digital pioner, og vi er begejstrede over udsigten til at lægge en ny kurs sammen i den digitale verden," udtaler Verzions adm. direktør, Lowell McAdam, i en meddelelse.
Verizon har i forvejen en række samarbejder med medieproducenter på grund af deres tv-service, Fios, som er tilgængelig i 5,6 mio. amerikanske husholdninger. Derudover har selskabet kastet sig over videoklip til mobilen i form af et partnerskab med NFL, den amerikanske fodboldliga. Samarbejdet giver Verizon lov til at streame kampe over telefonen.
Kulmination på genopbygning
For AOL er salget en kulmination på flere års hårdt arbejde, som har transformeret selskabet til betydelig spiller inden for digitale medier og marketing.
Efter en fejlslagen fusion med Time Warner Inc. i 2000 har selskabet under ledelsen af Tim Armstrong, en tidligere Google-direktør, investeret massivt i annonce-teknologi. Blandt andet har AOL udviklen en egen såkaldt programmatic platform samt opkøbt selskabet Adap.tv, en automatiseret online børs, hvor købere og sælgere af online-video annoncer kan handle bannerplaceringer.
Samtidig har AOL opbygget en indholds-portefølje i form af tech-sitet Techcrunch, Engadget og Huffington Post. Sidstnævnte købte AOL i 2011 for 315 mio. dollars. Senest har AOL lanceret dokumentar-serien “Connected”, som føler seks New Yorkere.
Handlen kræver de amerikanske konkurrencemyndigheders godkendelse.
Relaterede artikler
Medie: HBO går solo for at kuppe kabeltv-afhoppere
For abonnenter
Huffington Post åbner down under
For abonnenter