MediaWatch

Organisationer roser skrotning af afgift

Regeringen får ros for at lægge reklameafgiften ned af Grafisk Arbejdsgiverforening og Dansk Erhverv, der mener, loftet for "nye finurlige afgifter" er nået.

Regeringen har droppet planerne om at indføre en reklameafgift. Det er noget, som vækker stor begejstring i Dansk Erhverv.

”Det er rigtigt at droppe reklameafgiften. De danske virksomheder skal kunne levere vækst og arbejdspladser, og det fremmer man ikke ved at indføre nye afgifter, som øger omkostningerne, hæver priserne, mindsker prisgennemsigtigheden og skævvrider konkurrencen,” siger Lotte Engbæk Larsen, markedschef i Dansk Erhverv i en pressemeddelse.

Grafisk branche: Det redder jobs

Også i Grafisk Arbejdsgiverforening, der har kæmpet vedholdende imod afgiften, som foreningen har vurderet ville gøre flere hundrede ansatte på trykkerierne arbejdsløse, er der tilfredshed.

”Jeg er meget glad på branchens vegne. Det er utrolig positivt, at regeringen har lyttet til kritikken og nu er klar til at skrotte en afgift, der ikke her nogen dokumenteret miljøeffekt, og som ville have kostet 600 industrijob, hvis den blev ført ud i virkeligheden,” siger den grafiske branches talsmand, Thomas Torp, adm. direktør i Grafisk Arbejdsgiverforening.

Hos Dansk Erhverv opfordrer markedschef Lotte Engbæk Larsen politikerne til at undgå gentagelser af forløbet omkring reklameafgiften, der har været undervejs siden 2012.

”Det er ikke nemt at blive ved med at opfinde og implementere nye finurlige afgifter. Politikerne bør overveje om ikke Danmark er nået til det punkt, hvor mulighederne for nye finurlige afgifter efterhånden er udtømt,” siger Lotte Engbæk Larsen.

I stedet for at indføre reklameafgiften, vil regeringen i stedet hæve prisen på cigaretter.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs