En del af Watch Medier

MediaWatchmandag30. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
06.05.2015kl. 14.25

Regeringens vækstudspil skuffer trykkerier

Trods politisk modstand er den omdiskuterede reklameafgift ikke blevet afskaffet i regeringens vækstudspil. "Dybt problematisk," mener Grafisk Arbejdsgiverforening.
af CHRISTIAN CARLSEN

Om reklameafgiftsloven

  • Fremsat og vedtaget i 2012 og har siden afventet EU-godkendelse, der kom i juli 2014
  • Lægger 4 kr. i afgift per kilo husstandsomdelte reklamer – dog 2 kr. for tryksager, der lever op til EU's miljømærke
  • Ugeaviser er fritaget for afgiften
  • Forventes at indbringe staten omkring 300 mio. kr. årligt - oprindeligt var forventningen 400 mio.
Regeringens vækstudspil, som bla. skal fjerne afgifter i erhvervslivet for 200 mio. kr., vækker skuffelse i den grafiske branche.

Reklameafgiften er nemlig ikke en del af regeringens udspil, og det er ifølge Grafisk Arbejdsgiverforening, der er brancheforening for kommunikationsvirksomheder og grafiske virksomheder, "dybt problematisk".

Særligt undrer Grafisk Arbejdsgiverforening sig over fraværet af den omdiskuterede afgift, fordi både regeringen, SF og Enhedslisten tidligere har meddelt, at de var villige til at sløjfe den.

”Både regeringen, SF og Enhedslisten har klart tilkendegivet, at de ønsker at droppe afgiften. Det haster for branchen, og der er 600 jobs på spil, hvoraf mange er i Udkantsdanmark. Jeg vil stærkt opfordre alle parter til at finde en fælles løsning, så vi kan slippe for denne skadelige afgift,” udtaler Thomas Torp, adm. direktør i Grafisk Arbejdsgiverforening, i en pressemeddelelse.

Vil hæve prisen på cigaretter

SF og Enhedslisten foreslog i sidste måned at droppe reklameafgiften og finde pengene ved at hæve afgifterne på cigaretter. Samtidig foreslog de to partier en ny afgift på de farligste hormonforstyrrende stoffer for at fastholde det grønne islæt i afgiftspolitikken, som den udskældte reklameafgift var tænkt som.

"Vi vil hellere have en god miljøafgift end at holde fast i en afgift, som ingen vil have, og som koster danske arbejdspladser. Men forhandlingerne med regeringen er gået fuldstændigt i stå. Vi har ikke været kaldt til møde i flere måneder. Derfor lægger vi nu vores forslag frem," sagde skatteordfører Lisbeth Bech Poulsen (SF) til Finans.

Reklameafgiften er endnu ikke blevet gennemført, selv om den blev aftalt med finanslovsaftalen for 2012 mellem S, R, SF og Enhedslisten.

Kort før jul udskød skatteministeren et bebudet lovforslag og indkaldte SF og Enhedslisten til forhandlinger om et alternativ.

Afgiften har siden sin lancering været genstand for hård kritik fra både ugeaviser, organisationer, arbejdsgiverforeninger og politikere. Især landets i forvejen pressede trykkerier har gentagne gange advaret om, at afgiften vil koste hundredvis af job.

Relaterede artikler:

  • Skatteminister Benny Engelbrecht (S) | Foto: Line Ørnes Søndergaard/Polfoto/Arkiv

    SF og EL: Drop reklameafgift og find pengene på cigaretter

  • Foto: Thomas Lekfeldt/Polfoto

    Trykkerier: Politisk nøl om reklameafgift vil koste fyringer

  • Foto: Thomas Lekfeldt/Polfoto

    Christiansborg drøfter reklameafgift

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Screenshot
Aviser

Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad

Stillingsnedlæggelserne sker ved en blanding af afskedigelser, frivillige fratrædelser og vakante stillinger, der ikke bliver genbesat, fortæller adm. direktør Hans-Christian Kock.
  • Fald i abonnenter udløser behov for besparelser på Kristeligt Dagblad
  • Kristeligt Dagblad skal finde besparelser for fem millioner

For abonnenter

Foto: Andreas Haubjerg
Forlag

Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

For abonnenter

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
TV

Mere end to millioner så dansk VM-sejr

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
TV

Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer

Foto: Screenshot
Politik

Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed

For abonnenter

Læs også

Foto: Pr/bauer Media Group
Radio

Bauer Media varsler nedskæringer i Sverige

Det internationale radioselskab, der i Danmark står bag kanaler som Nova og The Voice, skal ”strømline” selskabet i Sverige.

For abonnenter

Stig Møller Christensen er digital og kommerciel direktør på TV 2. | Foto: TV 2 / Miklos Szabo
TV

TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord

Efter tv-stationen som varslet har sat ind mod brugeres deling af konti, ser kommerciel direktør en nedgang i andelen af abonnenter, der deler i strid med reglerne.

For abonnenter

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer – 16.28
  • Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad – 16.09
  • Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur – 15.30
  • Mere end to millioner så dansk VM-sejr – 14.39
  • Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed – 14.15
  • Ombudsmanden må igen opgive at finde navn i Rasmus Prehns bilagssag – 13.25
  • Datatilsynet vil gøre GDPR folkeligt med ny kampagne – 13.19
  • TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere – 12.25
  • Svenske medieinvesteringer aftog i november og december – 12.01
  • Digitaliseringspulje åbner for små og mellemstore virksomheder – 11.20
  • Dao-konkurrent vil udvide med flere pakkeshops efter Postnord-melding – 10.44
  • Bauer Media varsler nedskæringer i Sverige – 10.05
  • KMD ansætter ny pressechef – 09.17
  • TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord – 08.17
  • Facebook-ejers ledelse sporer fremgang efter hårdt 2022 – 07.32
Flere nyheder

Job

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Digital Marketing Manager -CPH

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

Se flere jobs

Watch Job

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Job

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Digital Marketing Manager -CPH

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge