MediaWatch

Niels Sandøe vinder ny pris for erhvervsjournalister

Journalist på Finans.dk og Jyllands-Posten Niels Sandøe er vinder af Erhvervsjournalistprisen 2015.

Niels Sandøe (tv.) har tidligere vundet Publicistprisen. | Foto: Sofia Busk/Polfoto/Arkiv

Niels Sandøe, erhvervsjournalist hos Finans.dk og Jyllands-Posten, er vinder af Erhvervsjournalistprisens første udgave og de 60.000 medfølgende præmiekroner, som følger med.

Prisen blev overrakt af rektor for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Jens Otto Kjær Hansen. 

Niels Sandøe var nomineret til prisen for både bogen 'Andre Folks Penge' om baggrunden for finanskrisen, som han har skrevet sammen med Thomas Svaneborg, og for hans øvrige dækning af erhvervsstoffet. Desuden var Niels Sandøe også nomineret sammen med den gruppe af journalister fra Jyllands-Postens og Finans.dk, der stod for afdækningen af Genan-skandalen.

Niels Sandøe har tidligere vundet Publicistprisen for 'Andre Folks Penge', to FUJ-priser fra Foreningen for Undersøgende Journalistik og Han Herred Familielandbrugs Inspirationspris. Derudover har Niels Sandøe fem gange været nomineret til Cavlingprisen.

Et nomineringsudvalg, som Jens Otto Kjær Hansen er en del af, og fire erhvervsjournalister og -redaktører havde hver indstillet tre kandidater i prioriteret rækkefølge. Det blev til i alt 14 indstillinger fordelt på seks medier, som sidenhen blev kogt ned til fem nominerede.

De fem nominerede var:

  • Jesper Høberg, Finans.dk/Jyllands-Posten
  • Niels Sandøe, Finans.dk/Jyllands-Posten
  • Thomas Svaneborg, DR
  • David Bentow, FinansWatch
  • Genan-gruppen: Jette Aagaard, Erik Holm, Niels Sandøe og Jesper Høberg, Finans.dk/Jyllands-Posten

400 af landets erhvervsjournalister har haft mulighed for at kåre vinderen gennem en afstemning.

Analyse- og konsulenthuset Aalund har indstiftet prisen og vil fremover videreføre prisen. Aalund står for administrationen og økonomien bag prisen, mens nomineringsudvalget og afstemningen blandt erhvervsjournalisterne står for at finde en vinder.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs