MediaWatch

JP-gravere løber med Publicistprisen

De to journalister Niels Sandøe og Thomas Svaneborg modtog i aftes Publicistprisen for deres arbejde som graverjournalister på Jyllands-Postens erhvervsredaktion.

Niels Sandøe (tv) og Thomas Svaneborg (th) Foto: Mik Eskestad

Det blev makkerparret Niels Sandøe, Jyllands-Posten, og Thomas Svaneborg, tidl. Jyllands-Posten nu DR, der løb med Publicistprisen 2014. Prisen fik de overrakt torsdag aften ved en prisfest i København.

Niels Sandøe og Thomas Svaneborg var nomineret til Publicistprisen sammen med forfatter og journalist Tom Buk-Swienty, der bl.a. har skrevet de dokumentariske romaner 'Slagtebænk Dybbøl' og 'Dommedag Als' og DR’s EU-korrespondent Ole Ryborg.

De to erhvervsjournalister modtager prisen 2014 "for deres grundige og dybt originale erhvervsjournalistik, der gang på gang har ført til vigtige kortlægninger og afsløringer – senest i bogen ‘Andre folks penge’ om årsagerne til den danske finanskrise," skriver Den Danske Publicistklub på sin hjemmeside.

Erhvervsjournalistik i en klasse for sig

Sandøe og Svaneborg hører til blandt landets ypperste publicister, lyder det fra formanden for klubben, seer- og lytterredaktør i DR, Jacob Mollerup.

"Juryen har lagt vægt på, at de i årevis har været et enestående makkerpar, der dækker både avis, bøger og tv. De har gang på gang – sammen og hver for sig – lavet erhvervsjournalistik i en klasse helt for sig. Det er denne lange indsats, vi har villet belønne," siger han.

Thomas Svaneborg skiftede sidste år til DR, hvor han i dag er erhvervsanalytiker, efter at have været på Jyllands-Posten siden 2002 som finans- og erhvervsreporter og senest leder af erhvervsgravergruppen.

Den danske publicistklub blev stiftet allerede i 1880 og gik i de første år under navnet ’Københavnske journalister’. Medlemmerne består af en bred skare af markante danske publicister.

Selve Publicistprisen, som er den Danske Publicistklubs ærespris, er noget yngre. Den blev først indstiftet i 1979.

Prisen uddeles hvert år efter klubbens ordinære generalforsamling og tildeles en eller flere nulevende publicister for en mangeårig, såkaldt "fremragende indsats, der er i overensstemmelse med klubbens formål".

Prisen er på 25.000 kr.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere