En del af Watch Medier

MediaWatchmandag6. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
19.03.2015kl. 16.01

Rapport: 2 ud af 3 ser betalingsvillighed som største udfordring

Ny rapport fra SDU på vegne af Den Danske Publicistklub viser, at mediebranchen selv er bekymret for den journalistiske kvalitet. Læs rapportens konklusioner her.
Foto: Sisse Dupont, Jyllands-Posten
af CHRISTIAN CARLSEN

Problemer med at få brugerne til at betale for indhold er den største udfordring for de publicistiske medier herhjemme.

Sådan lyder en af vurderingerne i en ny undersøgelse, 'Nyhedsmediernes tilstandsrapport', der stiller skarpt på en række af de mest brændende spørgsmål for journalistikken og nyhedsmedierne i Danmark.

Undersøgelsen er gennemført af forskere ved Center for Journalistik, SDU, på vegne af Den Danske Publicistklub. Den rummer 50 spørgsmål stillet til et panel på over 100 mediechefer, redaktører, medieforskere, organisationsfolk, prisvindere mv.

Hele 67 pct. af mediebranchens egne sagkyndige peger på, at problemerne med at få brugerne til at betale for indholdet er den største udfordring. De næststørste udfordringer er ifølge de adspurgte presset på journalistikkens kvalitet samt de sociale mediers udfordring af de gamle medier. 44 pct. peger de to udfordringer.

Produktionspresset på nyhedsmediernes redaktioner kommer ind som den tredjestørste udfordring.

Bekymret for kvalitet

Undersøgelsen viser også en bekymring for den journalistiske kvalitet af mediernes nyheder, fordi journalisterne får stadig mindre tid til at lave deres historier.

46 pct. af de adspurgte er overvejenede enig i, at kvaliteten af nyhederne fra de danske nyhedsmedier er presset, fordi journalisterne har mindre tid til at lave deres historier. Størstedelen, 34 pct, er også overvejende enig i, at online-nyhederne generelt er af ringere kvalitet end de øvrige nyheder i aviser, tv og radio.

48 pct. er desuden meget uenig i, at de sociale medier vil gøre de publicistiske medier overflødige på sigt. Til gengæld mener 45 pct., at de sociale medier har svækket nyhedsmediernes betydning som forum for den offentlige debat.

DR deler vandene

DR's rolle i det danske mediebillede deler vandene ifølge rapporten. 31 pct. er meget enig i, at DR’s nyheder og aktiviteter på nettet bør begrænses for at give de private medievirksomheder fair muligheder for at tjene. Det er 26 pct. dog også meget uenig i.

Undersøgelsen viser også, at selvcensur ikke opfattes som et reelt problem for de danske medier. 36 er overvejende enig i, at selvcensur ikke er et problem i danske medier. Kun 16 er overvejende uenig i det spørgsmål, mens 15 er meget uenig.

Det er samtidig vurderingen, at medierne i dag ikke generelt er for tilbageholdende, når de dækker spørgsmål om islam. Holdningen blandt de adspurgte er endvidere, at medierne ikke skal blive mere påpasselige med at offentliggøre indhold, der kan virke stødende over for grupper af borgere.

Undersøgelsen er den første af sin art, men ambitionen er, at den fremover gennemføres hvert år.

Relaterede artikler:

  • I 2014 vandt Jyllands-Postens Niels Sandøe og Thomas G. Svaneborg Publicistprisen. | Foto: Sofia Busk/Polfoto/Arkiv

    Her er de nominerede til årets Publicistpriser

  • Sidste års vindere af Den Store Publicistpris, Niels Sandøe og Thomas Svaneborg | Foto: Sofia Busk/Polfoto/Arkiv

    "Public service er kernen af lødig publicisme"

    For abonnenter

  • Niels Sandøe (tv) og Thomas Svaneborg (th) | Foto: Mik Eskestad

    JP-gravere løber med Publicistprisen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Ali Abbasis thriller vandt stort ved lørdag aften ved Robert Prisen. | Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Medienyt

Holy Spider snupper 11 statuetter ved Robert Prisen

Phil McGraw fik i 2020 en stjerne på Hollywood Walk of Fame i Los Angeles. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau Scanpix
TV

Dr. Phil trækker stikket til sit talkshow efter 21 år på skærmen

Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Læs også

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

Zetland, TV 2 Echo og Ekstra Bladet satser på Tiktok. Trods databekymring og et afkast, der er svært at måle, sætter platformen dem i en kontakt med brugere, de ikke når nogen andre steder, lyder det.

For abonnenter

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

Ledelsen ved endnu ikke, hvad det kommer til at betyde på medarbejderfronten, men en ny aftenflade på TV 2 og tv2.dk skal udkomme fra Odense.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Holy Spider snupper 11 statuetter ved Robert Prisen – 5. feb.
  • Dr. Phil trækker stikket til sit talkshow efter 21 år på skærmen – 5. feb.
  • Disney tygger på salg af flere film og serier til rivaler – 4. feb.
  • Iransk filminstruktør og vinder af Guldbjørn er løsladt i Iran – 4. feb.
  • Microsoft: Iranere stod bag hackerangreb på Charlie Hebdo – 4. feb.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 3. feb.
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 3. feb.
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 3. feb.
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 3. feb.
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 3. feb.
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 3. feb.
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 3. feb.
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 3. feb.
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 3. feb.
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Life science journalist

  • SoMe Manager

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • People Manager for Upright Music

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

Se flere jobs

Watch Job

  • Business Intelligence Specialist

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Erfaren IT Supporter

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Centerdirektør til Sønderborg

Se flere jobs

Job

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Life science journalist

  • SoMe Manager

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • People Manager for Upright Music

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge