MediaWatch

Rapport: 2 ud af 3 ser betalingsvillighed som største udfordring

Ny rapport fra SDU på vegne af Den Danske Publicistklub viser, at mediebranchen selv er bekymret for den journalistiske kvalitet. Læs rapportens konklusioner her.

Foto: Sisse Dupont, Jyllands-Posten

Problemer med at få brugerne til at betale for indhold er den største udfordring for de publicistiske medier herhjemme.

Sådan lyder en af vurderingerne i en ny undersøgelse, 'Nyhedsmediernes tilstandsrapport', der stiller skarpt på en række af de mest brændende spørgsmål for journalistikken og nyhedsmedierne i Danmark.

Undersøgelsen er gennemført af forskere ved Center for Journalistik, SDU, på vegne af Den Danske Publicistklub. Den rummer 50 spørgsmål stillet til et panel på over 100 mediechefer, redaktører, medieforskere, organisationsfolk, prisvindere mv.

Hele 67 pct. af mediebranchens egne sagkyndige peger på, at problemerne med at få brugerne til at betale for indholdet er den største udfordring. De næststørste udfordringer er ifølge de adspurgte presset på journalistikkens kvalitet samt de sociale mediers udfordring af de gamle medier. 44 pct. peger de to udfordringer.

Produktionspresset på nyhedsmediernes redaktioner kommer ind som den tredjestørste udfordring.

Bekymret for kvalitet

Undersøgelsen viser også en bekymring for den journalistiske kvalitet af mediernes nyheder, fordi journalisterne får stadig mindre tid til at lave deres historier.

46 pct. af de adspurgte er overvejenede enig i, at kvaliteten af nyhederne fra de danske nyhedsmedier er presset, fordi journalisterne har mindre tid til at lave deres historier. Størstedelen, 34 pct, er også overvejende enig i, at online-nyhederne generelt er af ringere kvalitet end de øvrige nyheder i aviser, tv og radio.

48 pct. er desuden meget uenig i, at de sociale medier vil gøre de publicistiske medier overflødige på sigt. Til gengæld mener 45 pct., at de sociale medier har svækket nyhedsmediernes betydning som forum for den offentlige debat.

DR deler vandene

DR's rolle i det danske mediebillede deler vandene ifølge rapporten. 31 pct. er meget enig i, at DR’s nyheder og aktiviteter på nettet bør begrænses for at give de private medievirksomheder fair muligheder for at tjene. Det er 26 pct. dog også meget uenig i.

Undersøgelsen viser også, at selvcensur ikke opfattes som et reelt problem for de danske medier. 36 er overvejende enig i, at selvcensur ikke er et problem i danske medier. Kun 16 er overvejende uenig i det spørgsmål, mens 15 er meget uenig.

Det er samtidig vurderingen, at medierne i dag ikke generelt er for tilbageholdende, når de dækker spørgsmål om islam. Holdningen blandt de adspurgte er endvidere, at medierne ikke skal blive mere påpasselige med at offentliggøre indhold, der kan virke stødende over for grupper af borgere.

Undersøgelsen er den første af sin art, men ambitionen er, at den fremover gennemføres hvert år.

Mere fra MediaWatch

Medieklummen: Det smalle forlig er en plet på en ny ministers cv

Moderniseringen af Public Service Puljen og lukning af 24syv vil give et ”klatvist støttecirkus”, og kulturbidraget skulle have været klappet af med OECD, inden det blev en del af aftalen. Ugens klummeskribent kalder den nye medieaftale en plet på Kulturminister Ane Halsboe-Jørgensens cv.

Pluto TV udfordrer streamingmarkedet med gratis indhold

Efter et milliardopkøb i 2019 er det gået stærkt for Pluto TV, der for ni år siden blev skabt i et ”snusket varehus” i Los Angeles. Nu har den gratis streamingtjeneste gjort indtog i Norden. Partnerskab med Viaplay giver store forventninger allerede på kort sigt.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs