MediaWatch

Google vil faktatjekke søgeresultater

Søgeresultaterne på Google har hidtil bl.a. været rangeret efter, hvor mange der linkede til en side. Nu vil søgegiganten også til at vægte sidernes troværdighed.

Foto: Jens Meyer/AP/Polfoto/Arkiv

Er der rigtig mange andre sider på nettet, der linker til en din side, så er det i dag godt nyt for, om internetbrugerne kan finde den, når de søger på Google. Det har dog samtidig betydet, at sider med fejlinformation har fået en fordel, hvis bare nok har linket til den. Det arbejder Google derfor på at lave om på, skriver New Scientist.

Google har siden sidste år indsamlet fakta fra nettet i det, der er blevet døbt ’Google Knowledge Vault’. Her har søgemaskinen samlet fakta ind fra kilder som Wikipedia og Freebase og samler herigennem de fakta, som nettet er enig om. Det gør bl.a. Google i stand til at svare på spørgsmål som, ”hvor var X født”. Det er den enorme bunke af fakta, som Google nu vil sætte i spil i forhold til at vurdere, hvor højt en side skal placeres på listen af resultater, når brugerne søger på et emne.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Salg af Chapter, sparerunde hos Sjællandske, nyt fra magasinbranchen samt forhandlinger i produktionsbranchen er blandt de større sager, der rullede ind i ugens løb i Mediedanmark. Få et overblik med denne uges briefing.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs