MediaWatch

Det googlede danskerne i 2014

Kampagnen, hvor kendte hældte isvand ned over sig selv, havde succes med at øge interessen for sygdommen ALS. Se listerne over mest googlede personer og ord.

Foto: Søren Sielemann/Polfoto/Arkiv
Sklerose-kampagnen "Ice Bucket Challenge", hvor mere eller mindre kendte personer hælder isvand over sig selv, har fået danskerne til at søge mere viden om sygdommen ALS. Det viser en opgørelse over danskernes Google-søgninger i 2014.

ALS, der er en forkortelsen for Amyotrofisk Lateral Sklerose, er en form for sklerose, hvor nervecellerne i den forreste del af rygmarven og hjernebarken langsomt ødelægges, hvorefter den syge dør.

Kampagnen havde netop til formål at øge opmærksomheden om sygdommen ved at få personer til at hælde isvand ud over sig selv, inden de udfordrede tre nye til at gøre det samme.

Opgørelsen, der er foretaget af Google, viser også, at "hvad er ALS" er det tredje mest søgte spørgsmål - kun overgået af nysgerrighed om ebola og patentdomstolen.

Google har også opgjort, hvilket ord danskerne har søgt mest i 2014. Her er iPhone 6 det mest søgte ord, mens MGP 2014 blev den mest søgt danske begivenhed med en fjerdeplads på listen over søgeord.

Ud over nysgerrighed om MGP, ebola og sport var danskerne også ivrige efter at få motioneret de små grå på øverste etage. Spillet "2048", der skal udfordre spillerens logiske sans, er det femte mest søgte ord blandt danskerne i 2014.

Og det er ikke unaturligt, at danskerne søger efter andet end svar og personer på Google. Det mener chef hos Google i Danmark, Morten Petersen.

- Det hænger sammen med, at vores forventninger til søgemaskinernes resultater vokser i takt med, at flere får smartphones, tablets, ure og måske endda briller, der kan bruge Google, siger han.

Interessen for konkurrencen om kåringen af en nationalret kan også ses på søgningerne på Google, hvor stegt flæsk og frikadeller oplever et boom i søgninger.

Det er dog ikke nok til at overgå danskernes kærlighed for blomkål. De to mest søgte madretter i 2014 er blomkålsris og blomkålspizza.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Ekstra Bladet overhaler B.T. på trafikmåling i juni

Der blev for første gang i flere år trukket flere sidevisninger og besøgende til ekstrabladet.dk end konkurrenterne på B.T. i juni måned. Chefredaktør tror på B.T.s generobring af førerpositionen, og målt på unikke brugere og besøgstal har B.T. halet ind på konkurrenten.

EM-sponsor lægger penge i dansk fodboldmedie

Bold.dk’s redaktionelle dækning af EM i kvindefodbold har fået en saltvandsindsprøjtning fra Visa igennem kampagnen ”The Equal Sponsorship”, som skal bringe dækningen op på niveau med herrefodbold.

B.T. henter ny journalistisk chef fra Frihedsbrevet

Videochef på Frihedsbrevet og tidligere video- og podcastredaktør på Ekstra Bladet rykker videre til B.T., hvor hun skal udvikle og drive det snart 100 pct. digitale medies journalistik mod nye formater.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs