Magasinhuse følger efter aviser: Forlader oplagskontrol

Kun Aller Medias blade figurerer i de nye og sidste tal fra Dansk Oplagskontrol. Konkurrenterne Egmont og Bonnier har som JP/Politikens Hus og Berlingske valgt oplagskontrollen fra.

Dagbladene var udløsende faktor, da stikket til Dansk Oplagskontrol blev trukket, og kontrollen lukkede ved nytår.

Ekstra Bladet, Jyllands-Posten og Politiken var de første til at meddele, at de ville kvitte oplagskontrollen, som de ikke mener er kommercielt relevant eller markedsmæssig interessant længere i en digital medieverden.

Kort efter fulgte andre aviser trop - og siden har både Bonnier, dets datterselskab Benjamin, og Egmont Publishing også droppet målingerne fra Dansk Oplagskontrol.

Således er Allers ugeblade og magasiner det eneste af de tre store magasinhuse, der har deltaget i den sidste måling, for andet halvår 2014, der er kommet i dag.

Egmont: Kunne ikke se meningen

I modsætning til aviserne har Bonnier og Egmont Publishing altså valgt at sige stop før årsskiftet. Adm. direktør for Egmont Publishing i Danmark Klaus, Høeg-Hagensen, kalder det et spørgsmål om tid og ressourcer, at magasinhuset har valgt at træde ud allerede nu.

”Vi har bare valgt at sige, at vi også står uden for de sidste optællinger og revisioner rent praktisk. Når vi nu havde taget beslutningen om at gå ud, kunne vi ikke se nogen mening i, at vi skulle bruge tid og ressourcer på at lave de sidste opgørelser,” siger Klaus Høeg-Hagensen.

Efter længere tids debat valgte bestyrelsen for Dansk Oplagskontrol i efteråret at nedlægge Dansk Oplagskontrol, der gennem 80 år har stået for målingerne. Den har bestået interessenter fra Danske Medier, Dansk Annoncørforening, Danske Medier Research, Kreativitet og Kommunikation og Huset Markedsføring.

Annoncørforening meldte sig ud

Løsningen bliver i stedet, at Danske Medier sammen med revisionsfirmaet PWC overtager målingerne. Noget som Dansk Annoncørforening som den eneste part udtrykte kritik af, da Dansk Oplagskontrol blev nedlagt af de involverede parter sidste år. Foreningen valgte derfor at forlade samarbejdet.

"Når Danske Medier vil kontrollere sig selv, så er det uden Dansk Annoncørforening. Derfor siger vi nu farvel til bestyrelsen i Dansk Oplagskontrol," sagde Otto B. Christiansen, direktør for Dansk Annoncørforening, dengang til MediaWatch.

Dansk Oplagskontrol opsiger direktøren og kontoret

Flertal vil lukke Dansk Oplagskontrol

Dansk Oplagskontrols skæbne hænger i tynd tråd

Danske Medier: Uforsvarligt at holde fast i Dansk Oplagskontrol

Danske Medier og PwC vil selv stå for oplagskontrol

Storannoncører læser stadig avis

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også