Dansk Oplagskontrols skæbne hænger i tynd tråd

Bestyrelsen i Dansk Oplagskontrol afgør i denne uge Dansk Oplagskontrols skæbne efter en række dagblade har valgt at melde sig ud. Alt tyder på, at den 80 år gamle institution lukker.
Foto: Sisse Dupont, Jyllands-Posten
Foto: Sisse Dupont, Jyllands-Posten
I denne uge kan det første søm blive banket i kisten på det over 80 år gamle Dansk Oplagskontrol.

Det sker et lille år efter, at dagbladene i JP/Politikens Hus meddelte, at de fra næste år melder sig ud af oplagskontrollen.

På et bestyrelsesmøde i Dansk Oplagskontrol den 20. august skal medlemmerne af bestyrelsen tage stilling til Danske Mediers forslag om, at oplagskontrollen fremover skal løses internt i Danske Medier i samarbejde med revisionsgiganten PWC.

Og bliver det et ja til Danske Mediers forslag - hvilket meget allerede nu indikerer - bliver det formentlig også et farvel til Dansk Oplagskontrol, der har mere end 80 år på bagen, erfarer MediaWatch.

"Jeg har svært ved at forestille mig, at der kommer nogen ind fra siden og er klar til at smide en masse millioner på bordet og bevare Dansk Oplagskontrol i sin nuværende form. Det har jeg en kende vanskeligt ved at se for mig," siger Dansk Oplagskontrols formand, Tine Aurvig-Huggenberger, som også er direktør for Kreativitet og Kommunikation, og som har tænkt sig at stemme for Danske Mediers forslag.

Ifølge vedtægterne skal en lukning af Dansk Oplagskontrol dog vedtages på to af hinanden følgende bestyrelsesmøder. Men holdningen på det første bestyrelsesmøde om en lille uge, vil give mere end en antydning af, hvilken skæbne der venter Dansk Oplagskontrol.

Danske Medier og PwC vil selv stå for oplagskontrol

Vigtigt med valide tal

Dansk Oplagskontrols skæbne ligger i hænderne på bestyrelsen, som udgøres af repræsentanter fra Dansk Annoncørforening, Danske Medier, Danske Medier Research, Huset Markedsføring og Kreativitet & Kommunikation.

Danske Medier og Danske Medier Research har allerede tilkendegivet deres holdning, idet det er dem, der ønsker, at den fremtidige oplagskontrol skal løses af Danske Medier og PWC.

Begrundelsen er, at JP/Politikens Hus i foråret meldte ud, at koncernen ville melde sig ud af oplagskontrollen, hvilket fik Berlingske Media til at gå samme vej.

"Hvis Berlingske, Politiken, Ekstra Bladet og en række andre medier trækker sig ud, er der ikke i vores øjne grundlag for at fastholde en selvstændig institution i form af Dansk Oplagskontrol," har Marianne Bugge Zederkof, direktør i Danske Medier Research, tidligere sagt til MediaWatch.

Danske Medier: Uforsvarligt at holde fast i Dansk Oplagskontrol

Hos Kreativitet & Kommunikation, som repræsenterer mediebureauerne, møder indstillingen fra Danske Medier forståelse.

"For os er det væsentlige, at tallene er valide og eksternt kontrolleret. Om det foregår det ene eller andet sted, har vores medlemsbureauer ikke mange, lange opfattelser af. Det væsentlige er, at de kan stole på tallene," siger Tine Aurvig-Huggenberger og tilføjer:

"Da Danske Medier har sagt, at de vil lade en ekstern revisor kontrollere tallene, så har vi den pragmatiske indstilling til det, at når det er Danske Medier, som betaler for det her, må de løse det på den måde, som de mener, er hensigtsmæssig. Det, der er væsentligt for os, er, at tallene ikke kan anfægtes."

Anledning til modernisering

Huset Markedsføring, hvor Michael Raffnsøe forlod posten som direktør i løbet af sommeren, er også positive over for forslaget, efter mediernes annoncerede udmelding af den nuværende ordning.

"Derfor giver det rigtig god mening at vurdere alternative modeller som muligheden med Danske Medier og PWC er udtryk for. Samtidig er den en anledning til at viderføre en helt relevant og nødvendig modernisering af Oplagskontrollen," skriver bestyrelsesformand i Huset Markedsføring, advokat Christian Scherfig, i en mail til MediaWatch.

Dansk Annoncørforening, som repræsenterer reklamekøberne, ønsker ikke at kommentere, hvordan de forholder sig til Danske Mediers forslag. Heller ikke ledelsen i Dansk Oplagskontrol vil kommentere udsigterne.

Dans Oplagskontrol kom ud af 2013 med et underskud på 730.000 kr. mod er overskud på 78.000 kr. året før. Samtidig dalede omsætningen fra 2,7 mio. kr. i 2012 til 1,9 mio. kr. i 2013, hvilket skyldes, at prisen for at benytte Dansk Oplagskontrol er blevet sænket, skriver Dansk Oplagskontrol i regnskabet.

JP/Politikens Hus i front

Dagbladsbranchens udvandring fra oplagskontrollen er initieret af JP/Politikens Hus. I november sidste år meddelte koncernen, at den træder ud af den kontrollerede oplagsmåling fra 2015.

Ifølge mediehuset er oplagstallene forældede, fordi de kun fokuserer på det trykte oplag - digitale udgaver af den trykte avis indgår dog i oplagskontrollen - og heller ikke viser noget om, hvilke rabatter, der er givet.

”Oplagstallet siger ikke noget om den virkelige verden, hverken om vores rækkevidde på Politiken isoleret set eller sammenlignet med konkurrenterne. I dag, hvor vi er på flere platforme samtidigt, giver det ikke mening at måle på antal producerede enheder,” sagde Politikens direktør Roy Bruhn-Petersen dengang til Mediawatch.

Også fra Berlingske, Børsen og Metroxpress' side har der lydt kritik af den nuværende oplagskontrol.

Dagblade: Oplagskontrol bør fornys

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også