MediaWatch

Jobmarked på vej ud af krisen giver Jobindex løft

Vækst i antallet jobannoncer giver fremgang hos landets største jobportal på trods af to nyerhvervelser, der ikke nåede plus. Det skal ændres i 2015, lyder det.

Adm. direktør for Jobindex, Kaare Danielsen.

Positive takter på jobmarkedet betød en fremgang for online-jobannoncer på 10 pct. til i alt 18.100 nye jobannoncer i januar 2015 forhold til samme måned året før. Det bon’er også ud i årsregnskabet på nettets største danske spiller for jobannoncer, Jobindex.

Samlet ender nettoomsætningen for koncernen som helhed på 214 mio. kr. og et driftsoverskud på 46 mio. kr. før skat og renter. Det er en stigning på 94 pct. i overskuddet, der var på 24 mio. kr. i 2013, mens nettoomsætningen her endte på 135 mio. kr.

Med sidste års opkøb af den danske del af Stepstone og IT-Jobbank, der er ejet af tyske Axel Springer, sidder Jobindex samlet på over 60 pct. af markedet for internetjobannoncer. I det nuværende marked anser Jobindex derfor LinkedIn som hovedudfordreren.

”Der er ikke så mange af de traditionelle konkurrenter tilbage, så det er dem, vi kigger mod,” siger adm. direktør Kaare Danielsen til MediaWatch.

De nye forretninger formår dog ikke at give overskud i deres første ti måneder som en del af Jobindex. Stepstone bidrog med en omsætning på 20 mio. kr. og IT-Jobbank med 13 mio. kr., mens de gav driftsunderskud på henholdsvis 11 og 3 mio. kr.

Skal nå plus i år

”De store underskud i 2014 skyldes bl.a. investeringer i den nye skarpe positionering som leder- og karrieresite for Stepstone og it-nichesite for IT-Jobbank. Stepstone har hidtil været en bred jobportal for alle typer af job, men skal fremover være nichesite for leder- og karrierestillinger,” skriver Jobindex i regnskabet.

Forventningen er dog, at de nye forretninger vil give et mindre overskud i år, lyder det i regnskabet. Foruden justeringerne af sidernes profiler venter man desuden stordriftsfordele på områder som IT-platforme og indkøb, ligesom IT-Jobbank skal markedsføres endnu tættere sammen med Computerworld, som Jobindex opkøbte i 2013.

Indtil videre afviser adm. direktør Kaare Danielsen imidlertid at hente yderligere stordriftsfordele ved eksempelvis at flytte forretningerne under samme tag.

”Det er forskellige virksomheder og forskellige kulturer, og navnlig Computerworld arbejder i et andet tempo, hvor de som nyhedshus ikke kan vente til i morgen. Så der er forskellige rytmer de enkelte steder, og det tror jeg mere på at bevare end at lægge tingene under samme tag,” siger han til MediaWatch.

Selve Jobindex, og de svenske og norske søstersider Jobbsafari, nåede en nettoomsætning på 154 mio. kr. og et overskud før renter og skat på 54 mio. kr. Det er imidlertid særligt i 2014’s andet halvår, at der er kommet gang i markedet for jobannoncer. Det ses også i kvartalstallene, hvor Jobindex og Jobbsafari omsatte for 43 mio. kr. mod 33 mio. kr. i fjerde kvartal 2013.

Mangel på ingeniører- og IT-folk

Jobindex' medieaktiviteter i Computerworld stod for en omsætning på 27 mio. kr. og et overskud på 6 mio. kr. før renter og skat i dets første hele år som forretningsgren hos Jobindex. Da koncernen gik ind i det netop afsluttede regnskabsår forventede man, at mediet ville gå i nul efter 2014.

Næste år forventer Jobindex en omsætning på 250 mio. for hele koncernen og et overskud før renter og skat på "over" 50 mio. kr. Begyndende mangel på arbejdskraft, når det gælder IT-folk og ingeniører, samt fremgang i økonomien som helhed vil ifølge Jobindex smitte af på årets resultat.

Forudsat at dansk økonomi udvikler sig som forventet, og der ikke "sker ulykker" i Ukraine og Grækenland, som der står i regnskabet, så forventer Jobindex' et samlet marked for internetjobannoncer på omkring 350 mio. kr. i år.

”Vi er en konjunkturfølsom virksomhed, så det kan lynhurtigt aflæses. Det så man så sent som i sidste kvartal, hvor antallet af jobannoncer steg, og ikke mindst den anden vej i 2009, hvor halvdelen af vores omsætning forsvandt, og vi mistede hele vores overskud,” siger Kaare Danielsen.

Opdateret 12.19 med kommentar fra Kaare Danielsen.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs