MediaWatch

Se og Hør får kritik i Pressenævnet for Zobel-omtale

Pressenævnet kritiserer Se og Hør for to punkter i deres dækning af en færdselssag mod Rigmor Zobel.

Se og Hør får kritik i Pressenævnet for deres dækning af en færdselssag mod erhvervskvinden Rigmor Zobel, skriver Journalisten.

Sagen drejer sig om en episode, hvor Rigmor Zobel var anklaget for ikke at have spændt sin datter fast i bilen på en tur til Jylland. I den forbindelse skrev Se og Hør blandt andet en artikel, hvor de omtalte Rigmor Zobels to børn, som var til stede i bilen, da politiet stoppede hende, med navn og alder, selvom forældrene ikke havde givet samtykke, og der var anmodet om navneforbud i sagen.

”Der var i sagen anmodet om navneforbud, og Se og Hør havde ikke fået tilladelse fra forældrene til at omtale børnene i artiklen. Derfor kritiserer Pressenævnet Se og Hør,” skriver Pressenævnet i kendelsen ifølge Journalisten.

Desuden får Se og Hør kritik for at give læserne indtryk af, at Rimor Zobel var fængslet før retsmødet i Københavns Byret, hvor hun blev frikendt.

Se og Hør’s chefredaktør, Niels Pinborg, siger til Journalisten, at ugebladet tager kendelsen til efterretning, men at det er nyt for ham, at man ikke må beskrive frit fra retsmøder, hvor børn er del af sagen.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Salg af Chapter, sparerunde hos Sjællandske, nyt fra magasinbranchen samt forhandlinger i produktionsbranchen er blandt de større sager, der rullede ind i ugens løb i Mediedanmark. Få et overblik med denne uges briefing.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs