MediaWatch

To millioner har set Nordkorea-komedie på nettet

Sony Pictures har på internettet solgt og udlejet filmen "The Interview", der bl.a. kan streames på Youtube, for knap 100 millioner kroner.

Foto: Ahn Young-joon/AP/Polfoto

Sony Pictures' alternative offentliggørelse af den omstridte Nordkorea-komedie "The Interview" har skabt stor interesse på internettet.

Flere end to millioner gange er filmen blevet købt eller lejet online i løbet af de første fire dage, hvor den har været tilgængelig. Det har ifølge en meddelelse fra Sony skabt en omsætning på 15 millioner dollar (91 millioner kroner).

Det rangerer "The Interview" som den bedste online-udgivelse hos Sony Pictures nogensinde.

Tallet kan dog vokse sig endnu større, da de offentliggjorte tal ikke omfatter omsætningen fra Apples iTunes, der er den største og mest benyttede butik, når det drejer sig om online-indhold.

Samtidig har filmen indbragt 2,8 millioner dollar (17 millioner kroner) i det begrænsede antal biografer, der siden 25. december har vist filmen.

Det har kostet 44 millioner dollar (269 millioner kroner) at producere filmen, som har Seth Rogen og James Franco på rollelisten, og som har skabt øget storpolitisk spænding i forholdet mellem USA og Nordkorea.

Amerikanerne mener, at nordkoreanerne i vrede over filmen udførte et massivt hackerangreb på Sony Pictures. Det har Nordkorea adskillige gange afvist.

Flere store biografkæder har fravalgt filmen, der handler om et attentat på Nordkoreas leder, af sikkerhedshensyn efter trusler fra en hackergruppe. Gruppen varslede fysiske angreb på de biografer, der viste filmen.

Det koster omkring seks dollar (36 kroner) at se "The Interview" på nettet.

Filmen er dog også blevet flittigt delt på pirathjemmesider, hvor den kan downloades ulovligt.

/ritzau/Reuters

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs