MediaWatch

Guardian-journalister får lov at vælge chefredaktør-kandidat

Den kandidat, som vinder medarbejdernes gunst, er garanteret en plads i bruttotrup, som avisens ejere vil finde Alan Rusbridgers afløser blandt.

For nyligt blev det kendt, at The Guardians chefredaktør Alan Rusbridger stopper som chefredaktør. I stedet bliver han formand for The Scott Trust, der i sidste ende er ejer af The Guardian og søsteravisen The Observer.

Fondens nuværende formand Liz Forgan giver journalisterne på de to aviser mulighed for at få indflydelse på, hvem der bliver The Guardians nye chefredaktør, skriver The Guardian.

Mange-årig Guardian-chefredaktør: Jeg stopper
Journalisterne får ikke den endelige stemme, men medarbejdernes foretrukne kandidat vil blive garanteret at komme med i vurderingen af mulige afløsere.

”The Scott Trust bibeholder retten til at vælge en kandidat uanset udfaldet af afstemningen. Medarbejdernes holdninger er meget vigtige, men det er fondens pligt at tænke på The Guardian i al fremtid, og det omfatter at se udover den nuværende generation af journalister. De globale interessenter inkluderer læsere fra hele verden, der ser mod The Guardian for at forstå verden. Derfor er det vigtigt at åbne processen op,” siger Liz Forgan til The Guardian.

Medie: Disse er i spil til at efterfølge Guardian-redaktør
Medarbejderne havde på samme måde muligheden for at få indflydelse gennem afstemning, da Rusbridger i 1995 blev valgt som chefredaktør. Dengang vandt han selv afstemningen blandt medarbejderne. Foruden en kandidat udpeget af medarbejderne, fortæller Liz Forgan, at The Scott Trust også har involveret et headhunting firma, ligesom stillingen i en periode vil være slået op.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs