MediaWatch

Belgisk Mecom-opkøb ikke godkendt før nytår

De Persgroep kommer til at vente på de hollandske myndigheders godkendelse af Mecom-opkøbet, der også vil sende Berlingske på belgiske hænder, indtil det nye år.

I september valgte de hollandske konkurrencemyndigheder (ACM) at sætte belgiske De Persgroeps opkøb af Mecom under skarpere lup. Det arbejde bliver ikke færdig før nytår, skriver Mecom i en meddelelse.

De Persgroep er dog ifølge meddelelsen optimistiske omkring, at ACM i stedet vil afslutte arbejdet med godkendelsen i løbet af januar.

De Persgroep har ifølge Mecom-meddelelsen ”arbejdet konstruktivt sammen” med ACM, men på grund af myndighederne efterspørgsel af yderligere informationer, så regner De Persgroup og Mecom først med, at handlen bliver afsluttet i det nye år.

De Persgroep vil i forbindelse med salget overtage Mecoms hollandske aviser i selskabet Wegener. Da De Persgroep i forvejen ejer en række hollandske aviser som Algemeen Dagblad, De Volkskrant, Trouw og Het Parool, så bliver opkøbet gransket særligt nøje.

ACM har i udgangspunktet haft 13 uger til at godkende licensen, der vil give De Persgroep mulighed for at overtage Wegener-aviserne, men myndighederne har undervejs haft mulighed for at sætte stopuret på pause i processen, når man har efterlyst nye oplysninger.

Mecom i venteposition ramt på kerneforretningen

Mecom sælger hollandsk datterselskab til belgiere

Berlingske-salg kommer under skarpere lup Belgiere kaster sig først over Berlingske i 2015

Aktionærer godkender Berlingske-salg

Hollandske journalister bekymrede for Mecom-salg

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs