MediaWatch

Belgisk Mecom-opkøb ikke godkendt før nytår

De Persgroep kommer til at vente på de hollandske myndigheders godkendelse af Mecom-opkøbet, der også vil sende Berlingske på belgiske hænder, indtil det nye år.

I september valgte de hollandske konkurrencemyndigheder (ACM) at sætte belgiske De Persgroeps opkøb af Mecom under skarpere lup. Det arbejde bliver ikke færdig før nytår, skriver Mecom i en meddelelse.

De Persgroep er dog ifølge meddelelsen optimistiske omkring, at ACM i stedet vil afslutte arbejdet med godkendelsen i løbet af januar.

De Persgroep har ifølge Mecom-meddelelsen ”arbejdet konstruktivt sammen” med ACM, men på grund af myndighederne efterspørgsel af yderligere informationer, så regner De Persgroup og Mecom først med, at handlen bliver afsluttet i det nye år.

De Persgroep vil i forbindelse med salget overtage Mecoms hollandske aviser i selskabet Wegener. Da De Persgroep i forvejen ejer en række hollandske aviser som Algemeen Dagblad, De Volkskrant, Trouw og Het Parool, så bliver opkøbet gransket særligt nøje.

ACM har i udgangspunktet haft 13 uger til at godkende licensen, der vil give De Persgroep mulighed for at overtage Wegener-aviserne, men myndighederne har undervejs haft mulighed for at sætte stopuret på pause i processen, når man har efterlyst nye oplysninger.

Mecom i venteposition ramt på kerneforretningen

Mecom sælger hollandsk datterselskab til belgiere

Berlingske-salg kommer under skarpere lup Belgiere kaster sig først over Berlingske i 2015

Aktionærer godkender Berlingske-salg

Hollandske journalister bekymrede for Mecom-salg

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs