Yahoo vil fiske YouTube-stjerner til tv-satsning
Siden opkøbet sidste år har spekulationerne om, hvad Yahoo vil bruge blogplatformen Tumblr til, gået.
Ifølge Business Insider har topchef Marissa Mayer internt kæmpet imod, at Yahoo helt skulle opsluge teknologien fra Tumblr og lukke tjenesten, som man gjorde med nyhedstjenesten Summly. Tumblr får nu i stedet lov til at fortsætte som Tumblr, men skal skifte fokus mod at blive Yahoos svar på Googles YouTube.
Marissa Mayer lovede ifølge Business Insider Tumblr-stifteren David Karp, at blogplatformen ikke skulle ende som Yahoo-ledelsen ”skinnende nye legetøj”, og at tjenesten kunne fortsætte som selvstændigt brand, ligesom Facebooks Instagram og Google’s YouTube. Nu er planen så, at Tumblr fortsætter, men snarere skal være Yahoos modtræk til netop YouTube.
For at løfte konkurrencen med Googles internetvideo-gigant vil Yahoo angiveligt udnytte en utilfredshed fra video-producerer og -ejere, som er utilfredse med, at de ikke tjener nok på deres videoer hos YouTube.
Forsøget på at revitalisere Tumblr kan meget vel være sidste chance for Marissa Mayer, der er under pres for siden 2012 at have brugt 1.3 mia. dollars (godt 7.6 mia. kroner) på opkøb, der endnu ikke tjener penge til Yahoo. Af dem udgør Tumblr de 1.1 mia. dollars.