New York Times tilbyder penge tilbage for abonnements-fusk

Den seneste tid er flere amerikanske aviser blevet opmærksomme på, at deres abonnenter er blevet lokket til forny deres abonnementer via firmaer med navne som "United Publisher Exchange" og "Publisher Payment". De har imidlertid krævet høje priser og selv snuppet store dele af beløbene, skriver Nieman Lab.
Metoden er også kendt fra magasin-verdenen, men er på det seneste også kommet i søgelyset i forhold til aviser, hvor de to nævnte selskaber siden 2012 har lokket avisabonnenter med realistisk udseende regninger. Minneapolis Star Tribune, Denver Post og New York Times er blandt de aviser, der har oplevet klager fra læserne gennem årene.
Tilbyder kompensation
Svindlen har tilsyneladende kunne stå på så længe, fordi folk faktisk får deres abonnement fornyet, og fordi magasin- og avishuse har accepteret at lade tredjeparter stå for fornyelserne, skriver Poynter.
Nu erkender New York Times, at de ikke har været opmærksomme nok på, at den slags tredjeparter har udnyttet muligheden for selv at score et betydeligt ekstrabeløb.
Ifølge Poynter fulgte der derfor en blanket med søndagens avis, der tilbyder abonnenter, der har brugt en af fidus-hjemmesiderne, at få kompensation. Godt 1.000 abonnenter vurderer New York Times er blandt dem, som nu kan få penge tilbage.
”Vi har indset, at vi godt kunne have gjort mere. Det er bekymrende og uærligt,” siger Linda Zebian, talsmand for New York Times, til Poynter.
I gennemsnit har de omkring 1.000 abonnenter betalt 400 dollars for meget gennem de forskellige opkrævere, der bliver drevet af det samme firma i Oregon. Samlet kan New York Times derfor ende med at betale godt 400.000 dollars (ca. 2,35 mio. kr.) til abonnenterne.
Den amerikanske brancheorganisation Newspaper Association of America oplyser til Poynter, at man undersøger metoden, men endnu ikke har nået til et punkt, hvor man kan anbefale en løsning.
Global: Mediehuse vil afskære Facebook fra brugerdata