MediaWatch

Medie: Stærke kræfter imod reklameafgiften

Foruden FK Distribution og Grafisk Arbejdsgiverforening er Jysk, HK Privat, De Samvirkende Købmænd og Envision i mod reklameafgiften.

Foruden North Media og Grafisk Arbejdsgiverforening, som offentligt har luftet kritik af reklameafgiften, har virksomheder og organisationer som Jysk, HK Privat, De Samvirkende Købmænd og reklamebureauet Envision slået sig sammen i kampen mod den omstridte afgift, skriver Markedsføring.

Venstre kræver svar fra ministeren om reklameafgiften

Lige nu er der flertal i Folketinget, som åbner i dag, for at indføre reklameskatten. Men det kan ifølge Grafisk Arbejdsgiverforening koste dansk erhvervsliv dyrt, hvis det bliver tilfældet.

"Det helt åbenlyse er tabet af over 600 danske job. Skatten svarer til, at staten konfiskerer 150 mio. kr. af virksomhedernes markedsførings­budgetter," siger Thomas Torp, adm. direktør i Grafisk Arbejdsgiverforening.

North Media åbner EU-slag om reklameafgift

FK Distribution, som udgør hovedforretningen i North Media, der også udgiver ugeavisen Søndagsavisen, har samtidig stævnet EU-Kommissionen ved EU-Domstolen for lovsjusk.

Ifølge FK Distribution forholder EU-Kommissionen sig ikke til, at danske dagblade fritages for reklameafgiften, uanset hvor mange reklamer, de indeholder. Det er konkurrenceforvridende og i strid med reglerne om statsstøtte, mener FK Distribution.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs