MediaWatch

North Media åbner EU-slag om reklameafgift

Søndagsavisens ejer gør alvor af sin kritik af den kommende reklameafgift og stævner EU-Kommissionen for lovsjusk.

North Media går nu juridisk i kødet på reklameafgiften og stævner EU-kommissionen ved EU-domstolen, skriver Børsen.

Det sker, efter EU-Kommissionen i sommer godkendte den nye reklameafgift, der har været på regeringens dagsorden siden 2012, og som skal træde i kraft næste sommer.

Reklameafgiften, der lægger en skat på 4 pct. på husstandsomdelte reklametryksager, gælder ikke ugeaviser og dagblade. Især det sidste mener FK Distribution er statsstøtte ad bagvejen og i strid med EU's regler, selvom EU-Kommissionen nåede frem til en anden konklusion i juli.

”EU-Kommissionen forholder sig ikke til, at danske dagblade fritages for reklameafgiften, uanset hvor mange reklamer de indeholder. Det mener vi er konkurrenceforvridende og i strid med reglerne om statsstøtte,” siger Mads Dahl Andersen, adm. direktør for FK Distribution til Børsen.

FK Distribution udgør hovedforretningen i North Media, der også udgiver ugeavisen Søndagsavisen.

Ministerium afviser

Skatteministeriet afviser over for Børsen kritikken fra FK Distribution. Ministeriet henviser til en ny regel, der skal forhindre, at ugeaviser både kan få mediestøtte (hvilket kun er tilfældet for en enkelt af de omkring 200 ugeaviser i Danmark) og være fritaget fra reklameafgiften, så der ikke sker en ophobning af statsstøtte. Samtidig understreger ministeriet, at dagblade, der får størstedelen af mediestøtten, ikke anses for reklametryksager.

North Media overvejer EU-sag om reklameafgift

North Medias stævning er den anden i år. Koncernen gik i foråret også til EU-Domstolen for at få prøvet EU-Kommissionens godkendelse af den nye mediestøtten, som North Media også anser for konkurrenceforvridende.

Det skyldes, at den udelukker medier med mere end 50 pct. annoncer fra at få mediestøtte - en regel der rammer de annoncefinansierede ugeaviser.

Minister vil rokke ved ugeavisers fritagelse for reklameafgiften

Mere fra MediaWatch

Overblik: Hovedpunkterne i det nye medieforlig

Der er lørdag landet et nyt medieforlig, som bla. indeholder en mindre procentdel af en ”moderniseret” public service-pulje til lydindhold, et styrket DR, et sænket titelloft og et krav om ordnede arbejdsforhold i medie- og filmbranchen. Opdateret.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs