MediaWatch

DR har mørklagt Eurovision

Ifølge Region Hovedstaden har DR flere gange forhindret udleveringen af centrale dokumenter om Eurovision.

Frank Augstein/AP/Polfoto

Danmarks Radio nægter at give offentligheden fuld indsigt i, hvordan det kunne lade sig gøre, at Eurovision 2014 endte med en budgetoverskridelse på 77 millioner kroner.

Med henvisning til en paragraf i radio- og fjernsynsloven afviser DR således at dele dokumenter, der kan være med til kaste lys over det dyrebare forløb. Det skriver Politiken mandag.

Ifølge formand for Region Hovedstaden Sophie Hæstorp Andersen (S) har DR flere gange sat en stopper for, at regionen kunne udlevere centrale dokumenter.

- Hver gang vi er blevet bedt om at dele de her dokumenter med offentligheden, har vi fået at vide af DR, at det giver radio- og fjernsynsloven ikke mulighed for, siger Sophie Hæstorp Andersen til Politiken.

Stod det til regionsrådsformanden, var alle dokumenterne i sagen allerede fuldt tilgængelige. Hun opfordrer DR til at lade offentligheden få indsigt.

- Kun på den måde kan vi få det fulde billede af, hvad der skete i forhold til den kontrakt, der blev indgået, de krav, DR stillede i kontrakten, og hvad der lå til grund for budgetoverskridelserne, siger Sophie Hæstorp Andersen til Politiken.

Men DR fastholder lukketheden, selv om også kulturminister Marianne Jelved har opfordret parterne til at offentliggøre kontrakten.

Spørger man Pernille Gaardbo, der hos DR havde det overordnede ansvar for afviklingen af Eurovision, er det et princip for DR, at den slags ikke tilflyder offentligheden.

DR "opererer på et stærkt konkurrencepræget mediemarked", og det vil give DR's konkurrenter en fordel, siger Pernille Gaardbo til Politiken.

Men ifølge mediejurist og forskningschef på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole Oluf Jørgensen er den begrundelse tyndbenet.

- Paragraf 86 er lavet som en særlig undtagelse fra aktindsigt af hensyn til DR's ytringsfrihed og pressefrihed, siger Oluf Jørgensen til Politiken.

- Når det gælder Eurovision og det store underskud ved ombygningen af B&W-hallerne og Refshaleøen, må man sige, at der er tale om et byggeprojekt.

- Det er som udgangspunkt omfattet af loven om offentlighed i forvaltningen på samme måde som store sygehusbyggerier, og samtidig er der en meget klar offentlig interesse i sagen, siger han til avisen.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs