Danskernes radiolytning bliver lavere og lavere

Stadig færre danskere lytter til radio, og selv i den ellers så trofaste ældre målgruppe falder radiolytningen.
Foto: Franklin Reyes, AP
Foto: Franklin Reyes, AP

P4 og P3 er stadig favoritterne, men på tværs af alle aldersgrupper bliver der hørt mindre radio, skriver Politiken.

I Kulturstyrelsens årlige udgivelse ’Mediernes udvikling i Danmark 2014’ viser det nedadgående billede. Faldet er især tydeligt i forhold til FM-radiolytningen. Det er især diverse musiktjenester som eksempelvis Spotify og YouTube fjerner de unges trofasthed over for radiomediet, påpeger medieforskeren Henrik Søndergaard fra Københavns Universitet til Politiken. En ny generation af ældre har også taget nye vaner med sig ind i de høje aldersgrupper.

”Mennesker, der i dag er mellem 70 og 75 år, har en anden mediekultur end dem, der bare for nogle få år siden var i samme alder. Det tyder på, at den gruppe i dag bruger det samlede medieudbud på en anden måde,” siger han til Politiken.

I 2008 var den gennemsnitlige daglige lyttetid 131 minutter, mens tallet sidste år var nede på 117 minutter.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også