MediaWatch

Populær Nej tak-ordning udvides

Visse typer husstandsomdelte reklamer har indtil nu været undtaget ordningen, som knapt 3 af 10 danske husstande er tilmeldt. De omfattes nu.

Muligheden for at undgå reklamer i postkassen udvides fra 1. januar. Forbrugerombudsmanden har efter forhandlinger med Forbrugerrådet, forhandlere, distributører og annoncører udvidet retningslinjerne for god markedsføringsskik ved omdeling af adresseløse reklamer.

Fremover vil "Nej tak-ordningen" også gælde reklamer med adresse, men uden navn. Den type tryksager har indtil videre hverken været omfattet af "Reklamer - Nej tak"-ordningerne eller af Robinsonlisten, hvor man kan frabede sig personligt adresserede reklamer.

"Der er i dag nogle typer reklamer, som "nej tak"-ordningerne ikke beskytter mod.  Jeg er meget tilfreds med, at vi sammen har fundet en løsning, så ordningerne fra 1. januar 2014 også beskytter mod omdeling af reklamer med en adresse på," siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe i en pressemeddelelse.

"Nej tak"-ordningen er i forvejen populær. 28,9 pct. af de danske husstande har sat et klistermærke på postkassen.  Særligt storbyboerne skyer reklameaviser og andre husstandsomdelte reklamer: I Aarhus siger 43,5 pct. nej tak. I København er det 41,6 pct..

Forhandlingsparterne har samtidig besluttet, at opdateringen af tilmeldinger til "nej tak"-ordningerne skal gøres enklere. Fremover bliver der kun sendt ét brev om opdateringen.

Udvidelsen af retningslinjerne er en konsekvens af en højesteretsdom fra april 2013. Højesteret slog fast, at Post Danmarks omslag "Med Rundt", som er påført en adresse, men uden navn, ikke er omfattet af beskyttelsen i markedsføringslovens § 6 om forsendelser til en bestemt fysisk person.

Nej tak-ordningens popularitet har bl.a. haft konsekvenser for bl.a. Søndagsavisens ejer, selskabet North Media. North Medias hovedforretning er distributionsselskabet FK Distribution, der bl.a. distribuerer reklametryksager.

FK Distribution har som modsvar introduceret 'Nej Tak+'-ordningen, der skal danskerne mulighed for selv at vælge, hvilke reklameaviser, de vil modtage.
 

Mere fra MediaWatch

Ekstra Bladet overhaler B.T. på trafikmåling i juni

Der blev for første gang i flere år trukket flere sidevisninger og besøgende til ekstrabladet.dk end konkurrenterne på B.T. i juni måned. Chefredaktør tror på B.T.s generobring af førerpositionen, og målt på unikke brugere og besøgstal har B.T. halet ind på konkurrenten.

EM-sponsor lægger penge i dansk fodboldmedie

Bold.dk’s redaktionelle dækning af EM i kvindefodbold har fået en saltvandsindsprøjtning fra Visa igennem kampagnen ”The Equal Sponsorship”, som skal bringe dækningen op på niveau med herrefodbold.

B.T. henter ny journalistisk chef fra Frihedsbrevet

Videochef på Frihedsbrevet og tidligere video- og podcastredaktør på Ekstra Bladet rykker videre til B.T., hvor hun skal udvikle og drive det snart 100 pct. digitale medies journalistik mod nye formater.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs