Den digitale summen har alternativt mediepotentiale

Det enorme digitale 'buzz' af meninger og kommentarer er en brugbar kilde til viden om alle slags produkter - også om kulturprodukter som f.eks. spillefilm.

Hver dag lægges millioner af opdateringer, indlæg og kommentarer ud på internettet. Der bliver postet, tweetet, liked, delt, set, kommenteret, osv.

Det digitale buzz af meninger og kommentarer er reelt en kilde til viden om alle slags produkter - f.eks. nye mobiltelefoner. Men også om kulturprodukter.

Summen af digitale handlinger er et billede af, hvad især yngre mennesker taler om og er opdaget af.

Det mediemæssige potentiale blev aktuelt for nylig, hvor tre ungarske forskere præsenterede en regnemodel, der via Wikipedia-aktivitet kan forudsige en films billetsalg med 77 pct. nøjagtighed -  en måned før premiere, skriver Berlingske.

Google kom så med en regnemetode, der sammenholder søgninger på en films trailer med nogle faste faktorer – eksempelvis årstid – og kan forudsige de første dages billetalg med 94 procent nøjagtighed. Der findes tilsvarende modeller for Facebook og Twitter.

Det frister filmbranchen til at sætte den nye viden i system.

"Hvis filmselskabet kan se, at en film buzzer helt sindssygt, så kan der graves ekstra penge frem til markedsføring. Eller omvendt: Hvis den er ved at falde til jorden, kan budgettet blive beskåret hurtigt,« siger Jonas Juhler Hansen, direktør i social media-bureauet Curious til Berlingske.

Pr-manden Christian Have, kreativ direktør for Have Kommunikation, er lidt skeptisk

"Det kan blive en selvopfyldende profeti, hvis du på baggrund af begrænset omtale trækker i budgettet. Så får filmen helt sikkert en krank skæbne," siger han.

Som tidligere omtalt på Mediawatch udgjorde online-visninger af filmtrailers allerede en kilde til prognoser for fem år siden. Filmselskaberne modtog data for, hvor mange der klikkede på deres trailers på alle sites, hvilket udgør en værdifuld markedsanalyse af filmens box office potentiale.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også