Play Networks vil hjælpe tv-selskaber med PR

Filmtrailere er ikke bare god PR for filmbranchen, men også godt indhold på websites. Det er forretningsideen bag Play Networks, og den har potentiale for tv-branchen.

Per Fanefjord Laursen
Filmtrailere er ikke bare god PR for filmbranchen, men også godt indhold på websites. Det er forretningsideen bag Play Networks, og den har potentiale for tv-branchen.

Den digitale entreprenør Christian Oxholm Zigler har grundlagt og udviklet Play Networks, der kombinerer filmbranchens behov for PR og trailervisning med websites behov for at have relevant indhold.

Selskabet har haft god medvind i Danmark, hvor otte væsentlige distributører af spillefilm betaler beskedne beløb til Play Networks - mod at deres trailers pakkes og distribueres til alle de internetsites, der vil tilbyde filmindhold til deres brugere.

Data på trailer visninger
Blandt de sites i Danmark, der modtager trailers, er f.eks. Msn.dk, Arto, film og biografsites og lidt på Tv2.dk. Der distribueres 30 gange så mange trailers i Danmark via Play Networks, som vises i biografen. Det viser sig, at trailers på max ét minut egner sig særdeles godt som online-indhold.

"En interessant sideeffekt er, at filmselskaberne modtager data for, hvor mange der af egen vilje klikker på deres trailers, hvilket udgør en værdifuld markedsanalyse af filmens boxoffice potentiale, som for eksempel kan føre til, at selskabet flytter filmen til en større sal op til premieren. Den slags ny data interesserer folk i Hollywood," siger Christian Oxholm Zigler.

Selskabet er vokset til at betjene filmselskaber i England, Holland, Tyskland, Finland og Sverige. I flere andre lande er forretningsmodellen ved at vinde indpas, f.eks. i Frankrig. Det hurtigtvoksende internationale perspektiv betød, at bagmanden i foråret måtte flytte til Los Angeles for videreudvikle forretningen der, hvor filmselskaberne tager deres beslutninger.

Ny idé for tv-branchen
I denne uge har han imidlertid været tilbage i Danmark for at opdyrke en af flere kommende forretningsmuligheder, der byder sig til. Én mulighed er, at Play Networks' systematisering af trailers og online-brugere overføres til tv-branchen.

"Jeg mødes med alle tv-selskaberne for at drøfte interessen i, at tv-branchen kan nyde samme gevinster, som filmbranchen har gjort. Tv-selskaberne har lignende PR-behov og producerer også trailer-materiale for deres programmer - endda langt flere end filmselskaberne," siger han.

Film og web i digitalt samlingspunkt
Da dotcom-boblen sprang i 2001, kastede Christian Oxholm Zigler sig over en video/tv on-demand konsulentforretning, der rådgav filmselskaber.

Alle filmselskaberne så dengang en idé i at få deres nye og gamle film og trailers til at leve et liv online, men de anede ikke hvordan. Den gængse visdom på daværende tidspunkt var at bygge egne sites, og så vise trailers der. Ikke ulig tv-selskabernes strategi idag.

Zieglers konsulentarbejde for Nordisk Film udmøntede sig bla. i dannelsen af TV 2 Sputnik.

I 2004 fik Christian Oxholm Zigler ideen til sin nuværende forretning: Play Networks skulle forene filmselskabernes behov for at markedsføre deres film via trailere, og for at de bliver set-  med de nye internetsites interesse i godt billigt indhold. Resultatet blev et system, hvor trailers for nye spillefilm og DVD'er får et meget længere liv online via en uafhængig formidler, der pakketerer traileres og leverer dem til alle de internetsites, der ønsker at tilbyde filmindhold

I november 2007 tog projektet for alvor fart, da Sunstone, der specialiserer sig i teknologi- investeringer, investerede 20 mio. kr. i Play Networks.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også