Carat: Twitter kan få flere til at se tv

Tv-stationerne kan booste seertal og -interesse med større fokus på "social-tv", lyder det fra mediebureauet Carat. 

Tv-sening går mere og mere fra passiv til aktiv, skriver Markedsføring.

Ifølge en undersøgelse fra Carat har omkring hver tredje dansker mellem 15 og 74 år en mobil, bærbar eller tablets ved hånden, når de ser tv - og er klar til at engagere sig i det, de ser på skrærmen via Twitter og Facebook. Under den seneste X Factor-finale kommenterede 8000 showet på Twitter - og 30.000 tweetede om det Internationale Melodi Grand Prix i maj, skriver bladet.

Det bør få tv-stationerne til at interessere sig dybt for den buzz, de kan skabe om deres programmer på de sociale medier, og blive frontløbere inden for fænomenet "social-tv" mener Carat.

"Tv-stationerne har interesse i at fastholde seernes interese på sociale medier. Det viser sig, at jo mere social buzz, der er om et tv-program, desto flere tv-seere vil det program have. Det ser man også konkret på Nielsen-tal i USA, som netop bruger Twitter-data til at måle populariteten af tv-programmer," siger Martin Kronborg, digital strateg fra mediebureauet Carat til Markedsføring.

Ud over seertal ser han også en klar kommerciel interesse for tv-stationerne i at tage teten på at drive social-tv fænomenet.

"Mobilen og tablet er blevet "first screen". Tv-sponsorater og tv-spots får dermed mindre værdi, fordi opmærksomheden er på mobilen. Det er altså på mobilen og tablet, at annoncører skal sørge for at skabe opmærksomhed," siger Martin Kronborg.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også