TV 2: Ændringer i prisstruktur er udtryk for rettidig omhu

Formålet med ændringer i godtgørelsesstruktur er, at vilkårene i højere grad afspejler den nuværende konkurrencesituation, skriver TV 2’s salgsdirektør i et svar til Dansk Annoncørforening.
Foto: TV 2 Danmark
Foto: TV 2 Danmark
Peter Olafsson, salgsdirektør, TV 2 Reklamesalg

Kommentar

Dette indlæg fra TV 2 er et svar til Thomas Kragh, direktør i Dansk Annoncørforening, og indlægget ”Annoncørforening: Hov, hvad skete der lige med mediepriserne?”

Det er rigtigt, at TV 2 fra 2024 og frem har ændret i godtgørelsesstrukturen - en struktur, som i øvrigt grundlæggende blev etableret for mange år siden, hvor markedet så markant anderledes ud end i dag.

Ændringen, der er meldt ud til vores samarbejdspartnere i forbindelse med vores Priser & Betingelser 2024, er et udtryk for rettidig omhu og en nødvendig justering i en tid med stigende konkurrence fra de globale digitale platforme som Meta, Google, mv. At historisk betingede godtgørelser er under forandring, er i øvrigt en udvikling, vi også ser andre steder i Norden.

Formålet med ændringen er, at vilkårene i højere grad afspejler den nuværende konkurrencesituation. I et stadig mere komplekst og fragmenteret marked vægtes sikkerhed, forudberegnelighed, viden og indsigt på både helt kort og lang sigt ekstra højt, og derfor bliver TV 2 nødt til at flytte fokus i retning af mere indsigtsfulde, faktabaserede og værdiskabende samarbejder, der konkret kan indgå i annoncørernes nuværende og fremtidige medieplaner. 

Nødvendigt at skelne

Det er vigtigt for TV 2 at pointere, at godtgørelser som udgangspunkt er et anliggende mellem medier og reklame- og mediebureauer, og det er nødvendigt at skelne mellem godtgørelser til bureauer, og direkte annoncørrettede tiltag som fx forstærkning for uopsigelig omsætning. I indlægget fra Thomas Kragh virker det, som om at godtgørelser til bureauer og forstærkning til annoncørernes kampagner er blandet sammen.

I forhold til de godtgørelser, bureauerne har mulighed for at kvalificere sig til, er godtgørelse for forudberegnelighed bare én af flere muligheder, som kan bringe endnu mere værdi og faktabaseret viden ind i TV 2s samarbejde med annoncør og bureauer - til glæde og gavn for alle parter. 

Det er frivilligt, hvorvidt det enkelte bureau ønsker at gøre brug af denne mulighed, og der er ens vilkår for alle bureauer. Hvis et bureau ikke ønsker en sådan binding, tilbyder TV 2 mange andre muligheder i forhold til at skabe et endnu tættere og mere værdiskabende samarbejde. 

Det kunne fx være samarbejder omkring større metastudier, databerigelse og/eller bredere effektdokumentation. Alt sammen viden og data, som kan gøre alle parter klogere. Netop derfor er det ærgerligt, at annoncørernes repræsentant i sit indlæg overser de positive intentioner og nye muligheder.

I forhold til de tiltag, som TV 2 for 2024 har rettet direkte til annoncørerne, og som intet har med hverken godtgørelser eller bureauer at gøre, så tilbyder TV 2 den enkelte annoncør endnu bedre og mere attraktive vilkår, hvis annoncøren har mulighed for at være mere præcis i sit aftaleforhold med TV 2. 

Det gælder både i forhold til, hvordan investeringen på TV 2s platforme fordeler sig over året, og i forhold til, hvilken sum den individuelle annoncør ønsker at gøre uopsigelig. Også disse tiltag er naturligvis frivillige, men tilbyder en klar forbedring af tidligere års vilkår, hvis annoncørerne ønsker det.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også